Av de seks båtene som seiler Arkea Ultim Challenge så er det
bare to som så langt har unngått tekniske problemer. Det er båten som leder
solo-regattaen, og båten som ligger lengst bak. Snart blir det en samling på to
i Cape Town.
Uvisst situasjon
Tirsdag ankom Tom Laperche Cape Town etter å ha kollidert
med et ukjent objekt i vannet fire døgn før. Da lå han på andre plass, rett bak
Charles Caudrelier som nå leder suveren. Da Laperche ankom var det for mye vind
til at han kunne legge til kai. Soloseileren ble hentet med jolle, for å kunne hvile,
mens lagets mannskap tok hånd om trimaranen.
Om fartøyet lar seg fikse, eller når den blir sjøklar er uvisst.
Laperche fikk skade på kjølkassen i senterskroget som førte til lekkasje.
Disse enorme trimaranene som til tider er oppe i 45 knop, og
holder en snittfart på 35 knop over ett døgn har et antikollisjons system, men
dette gir tydeligvis ikke 100 prosent beskyttelse.
Annonse
Skadet foil
Anthony Marchand meldte tirsdag om skade på foilen
etter å ha seilt på et ukjent objekt. Samme dag som han seilte inn i det
Indiske Hav. Han meldte først at han ville fortsette med skaden, men har nå
ombestemt seg, og har satt kursen nordover mot Cape Town. Han har 400 nm dit,
og vil være fremme på fredag. Det kan føre til større skader ved å seile videre
med skadet foil.
Låst foil
Thomas Coville har også problemer med en foil. Det er foilen
på styrbord side som ikke kan senkes. Det gjør at han ikke får seilt 100
prosent på babord halser, men Coville mener problemet kan løses når været blir
lettere. Han beskriver situasjonen som Apollo 13, og at han får utmerket hjelp
fra laget på land.
Annonse
Coville ligger på andre plass 1400 nm bak Charles Caudrelier
som snart er i Stillehavet.
Opp på tredjeplass
Armel Le Cléac'h fikk en teknisk stopp i Brasil, og
falt da fra en tredje plass til femte plass. Nå er han tilbake på på tredje
plass og tar innpå lederen. Med Le Cléac'h ligger 2 683 nm bak
lederbåten, og ligger i ett annet værsystem.
Ultime 32/23
Trimaranene er konstruert etter en boksregel med maksimal
lengde på 32 meter, og bredde på 23 meter. De er bygget for å kunne håndteres
shorthanded, double eller single.
Fartøyene er avanserte karbonkonstruksjoner på 15 tonn.
Riggen er 36 meter høy, og bærer opp mot 600 kvadratmeter med duk. Bare masten
veier 1,2 tonn.
De mest moderne utgavene har foiler som løfter hele
konstruksjonen ut av vannet. Flyhøyden kan justeres, noe som gir en stabil og
effektiv foiling. «SVR-Lazartigue» begynner å foile i 22 knops fart, og det
krever en vindstyrke på 12-14 knop (6-7 m/s).
Ultime-trimaranene foiler perfekt opp til en bølgehøyde på
tre meter. Er det mer sjø så seiler disse fartøyene delvis på foilene. Da vil
de eldre båtene klare å holde følge
Den store fordelen med foiler er under 25 knops vind, og
spesielt på kryss. Mens de eldre båtene gjør 22 knop, vil en som foiler gjøre
28 til 30 knop.
Arkéa Ultim Challenge
7. januar går startskuddet for en soloregatta jorda rundt
med verdens raskeste seilbåter. Arkéa Ultim Challenge har kopiert formatet til
Vendee Globe, men i stedet for 60-fots enskrogsbåter seiles det med trimaraner
på 105 fot. Og det vil gå fort. Mens 60-foterene bruker rundt 70 døgn, kan de
gigantiske trimaranene seile ned mot 40 døgn.
Arkéa Ultim Challenge starter fra Brest, helt vest i
Frankrike, og går rundt jorda med Sørpolen til styrbord. Den teoretiske
distansen rundt jorden er på 22 461 nautiske mil. Gabart seilte 27 860
nautiske mil da han satte rekorden i 2017.