HAVNEVERTER: Apper og automater er praktiske til sitt bruk, men ingenting slår levende havneverter.

Fri oss fra sjelløse havner

Stadig flere oppgaver i samfunnet automatiseres bort. Vi bestiller billett via app til trikken og bussen. Vi scanner selv dagligvarene våre i butikken og betaler med app eller kort både her og på bensinstasjonen (ladestasjonen), og banken har vi ikke besøkt på mange år.

Publisert Sist oppdatert

Appene har for lengst gjort sitt inntog også i gjestehavnene. I beste fall kan appene gjøre det litt enklere å planlegge og administrere ferieturene på sjøen, men i verste fall kan forhåndsbooking av plass med app gå på sikkerheten løs. 

Vi spurte nylig på nett om lesernes syn på forhåndsbooking av gjestehavnplass. 

Syv av ti av de 453 som svarte på spørreundersøkelsen, var negative til forhåndsbooking. Motorbåtfolk er noe mer positive til forhåndsbooking enn seilere, men det store flertallet synes forhåndsbooking av gjestehavnplasser via apper er en uting.

Å bestille plass i seg selv er ikke problemet. Det har vi gjort i årtier via VHF-en. Alle som har seilt i Storbritannia eller Middelhavet, kaller opp havnesjefen før anløpet. Plassen blir anvist, og om nødvendig får man assistanse ved tillegging. Systemet er smidig, og det føles trygt og godt med en havnesjef som kan lose deg inn, særlig i dårlig vær.

Problemet er når kommunikasjonen med havnesjefene erstattes av automater og apper der man kan forhåndsbooke plass. Få ting provoserer både seilere og motorbåtfolk mer enn forhåndsbestilte plasser som står tomme når det er trengsel i havnen. Ille blir det når folk forhåndsbooker plass i populære havner i tilfelle de skal gå dit. Slike erfaringer har skapt motvilje mot for eksempel Dockspot-appen.

Seilere flest ønsker ikke å la seg styre av klokker og apper i ferien. Vi ønsker å seile dit vær og vind fører oss. Få ting er hyggeligere enn å komme i havn og bli tatt godt imot av vertskapet. Undertegnede husker fortsatt gleden over å få besøk om morgenen i Risør med ferske rundstykker og lokalavisen av hyggelig betjening fra seilforeningen.

Apper og automater kan ikke måle seg med havneverter, verken når det gjelder sikkerhet eller trivsel. Alle skal kunne søke havn i uvær, og ingen skal avvises når plasser står tomme.

Ole Henrik Nissen-Lie