![TREG: Najad 320 er bergnet av ARC å være den tregeste båten under årets seilas. Slik er det ikke blitt. 32-foteren henger seg på 40-foterne.](https://image.seilmagasinet.no/559475.webp?imageId=559475&width=960&height=642&format=jpg)
ARCs tregeste deltager ligger godt fremme
Najad 320 imponerer under ARC. Comfortina 32 «Mosaikk» er kortere, men Najad 320 «Babette» er ikke like rask i følge ARCs måletall.
![SOLO: Rune Myringnes seiler alene på langtur, men fått med seg to seilere for Atlanterhavet.](https://image.seilmagasinet.no/559493.webp?imageId=559493&width=960&height=720&format=jpg)
Mye gammelt
– Kjøper du en båt fra 80-tallet for langtur, så regn med motorbytte. Selv en velholdt motor fra denne tiden er en risiko. Også elektronikken må byttes. Jeg har brukt ca 300 000 i oppgraderinger for langturen, og det med en båt som hadde mye utstyr. Radaren fungerer, og har egen skjerm. Radar fungerer bra i kombinasjon med AIS. Selvstyrer er også et stort pluss. Det øker sikkerheten, og fungerer uten strøm. Jeg har også oppgradert riggen med en avtagbart kutterstag og stormfokk.
![LAS PALMAS: «Babette» i Las Palmas, dagen før avreise til Karibia.](https://image.seilmagasinet.no/559495.webp?imageId=559495&width=960&height=720&format=jpg)
![START: «Babette» holdt høyt tempo ut fra start.](https://image.seilmagasinet.no/559513.webp?imageId=559513&width=960&height=554&format=jpg)
![TRACKING: «Babette» ligger like bak midten av feltet.](https://image.seilmagasinet.no/559521.webp?imageId=559521&width=960&height=488&format=jpg)