Norsk båt uten ror i Atlanteren
«Lady Nor» sendte ut nødsignal natt til lørdag etter å ha mistet roret.
Hjelp av søsterbåt
Nødsignalet ble plukket opp av Fredrik Olsson som er skipper på søsterbåten «Lia of Sweden». De var da 60-70 n mil unna og fikk en tøff kryss opp til båten for å komme den til unnsetning.
– Vi ble møtt av et ubehaglig syn. Båten drev ukontrollert rundt i vinden med flagrende seil. Mannskapet hadde panikk og ville forlate båten umiddelbart. Da det ble lyst, fikk vi overført mannskapet til vår båt via jollen, forteller Fredrik Olsson til Sittbrunnen.se.
Mannskapet på «Lady Nor» var klare på å hoppe i flåten om de ikke hadde fått hjelp, kommer det frem på sittbrunnen.se.
Ingen fare
Fredrik Olsson forble om bord på «Lady Nor» for å undersøke skadene. Han fant at båten var tett, og at rorakselen fremdeles var på plass. More 55 er konstruert med et vanntett skott foran styringen, og selv om rorakselen skulle skade skroget, vil ikke båten synke.
Båten ble så slept bort fra området med mye vind til en roligere del. Etter ett døgn var havet så rolig at Olsson og hans kollega Staffan Andrén fra More 55 «Ms. Robinson», som også var kommet til unnsetning, kunne konstatere at størstedelen av roret var borte, og at rorakselen var på plass, men bøyd.
Halveis
Fire av de fem More 55-båtene seiler nå samlet mot St. Lucia. Båtene har i dag ca. 1350 n mil igjen, og de holder en fart på 7 knop. Rapportene forteller at nødroret fungerer, og at søsterbåtene ligger klare for å bistå «Lady Nor» om noe skjer.
«More Fun», More 55 som er leid ut av en gjeng russere, har holdt en større fart. De har bare 940 n mil igjen til mål.
Flåten av More 55 vil gå som charterbåter i Karibia i vinter.
Betaler kr 40 000 for å seile ARC
Vi var om bord å snakket med Staffan Andrén i «Ms. Robinson» i Las Palmas dagen før starten av ARC. Les saken her.