SKIPPERNE: Mange vi har pratet med sier ar de nå er veldig klare for å komme seg utpå havet.
BRYGGEFEBER: Mange vi har pratet med sier at de nå er veldig klare for å komme seg utpå havet, etter ukesvis ved brygga. Skippermøte er siste punkt på programmet før avreise.

ARC+ 2024: Spår treg start, så drømmeforhold

Et lavtrykk vest for Gran Canaria kan gjøre starten utfordrende. Deretter må seilerne holde et øye ute for migranter, får vi høre på skippermøte. 

Publisert Sist oppdatert

Starten for de 94 båtene går i morgen, søndag 10 november, en halv nautisk mil sør for Las Palmas. Skuddet går 12:45 for katamaraner og 13:00 for enskrogsbåter. Deretter skal det seiles 865 nautiske mil til Mindelo, Kapp Verde. Alle båtene har tracker fra YB ombord, slik at vi kan kan følge feltet. 

Under dagens skippermøte ble seilerne informert om en rekke prosedyrer og momenter de må ta høyde for underveis i seilasen, og de fikk også en analyse av den seneste værmeldingen.

Risiko for å møte migranter

Ruten innebærer seilas gjennom farvann hvor det i det siste har vært flere migrantkryssinger. Arrangøren påpeker at det er en signifikant risiko for at flåten får kontakt med migranter: 

– Vi mener det er en potensiell risiko for at dere kan møte ulovlige migranter. Det er ikke en god situasjon å bli involvert i, men det kan skje på denne første etappen. Ikke nærm deg disse båtene hvis du observerer en, men meld fra til MRCC, sier Paul Tetlow, en av "Yellow-shirtsene" i World Crusing Club.

Lett og variabelt i starten, så flotte forhold 

Chris Tibbs fra sailing—weather.com gir værrapport via videolink fra Cowes:

– Interresant nok er det et lite område med lavtrykk vest for Kanariøyene. Lavtrykket beveger seg derimot vest og øker i trykk, og innen solnedgang første kveld vil lavtrykket stort sett ha mistet sin struktur. Dette betyr at vi fra solnedgang av vil se passatvinden gjenetablere seg, men ved start vil det altså være under 10 knop vind, som enten kommer fra sør eller øst. Modellene er uenige på retningen, men det vil være variable lette vinder ved start. Når du er klar av Gran Canaria blir det forseil på spribom, spinnaker, hva enn du har hele veien ned til Kapp Verde. Gode, moderate, men ikke altfor kraftige handelsvinder på 13-18 knop, og til tider 18-23 knop fra nordøst, spår Tibbs.

KRYSS?: Noen værmodeller sier at starten vil foregå i sønnavind, men det er høyst usikkert hva de lette vindene vil innebære.
KRYSS?: Noen værmodeller sier at starten vil foregå i sønnavind, men det er høyst usikkert hva de lette vindene vil innebære.

Ingen risiko for tropisk syklon

Til slutt gir Tibbs sin mening om faren for å møte på tropiske værsystemer: 

– Vest i Atlanterhavet er det to tropiske sykloner, men disse beveger seg vest og vi har ingen antydninger til systemer på denne siden a Atlanterhavet, jeg har ingen bekymringer for tropisk syklon, slutter Tibbs. 

Undertegnede ville være ombord i startbåten, marinefartøyet «Condor», og vinke seilerne adjø. 

I Kapp Verde, som seilerne må nå innen 17:00, 17. november, vil de deltagende båtene fylle hele marinaen: – Hele brygga blir omgjort til en stor ARC-fest, som virkelig er morsom, understreker arrangøren. 

De kommer også med en advarsel hva gjelder sikkerhet i Kapp Verde: 

– Når du er i Kapp Verde, vær litt "street-smart". Selv om det er mye tryggere enn det pleide å være så er det tydelig at vi ikke lenger er i europa, advarer arrangøren. 

ARC og ARC+

World Cruising Clubs populære fellesturer over Atlanterhavet har i år 15 norske deltagende båter, fordelt på ARC og ARC+.

ARC-deltagerne seiler direkte til Rodney Bay, St. Lucia, en distanse på 2800 nm.

ARC+-deltagerne får et lite stopp på Kapp Verde, før de krysser Atlanterhavet med Camper and Nicholsons Port Louis Marina i Granada som mål.

ARC+ starter den 10. november fra Las Palmas med 12 norske båter i feltet. 

ARC starter fra samme sted den 24. november med tre norske båter med.

.

.