Treg start for ARC-seilerne
De fleste norske båtene deltar i ARC+, de før det mye enklere enn ARC-seilerne som har havnet i vindstilla. Vinneren blir båten med størst dieseltank.
141 båter startet fra Las Palmas på søndag på vei mot St- Lucia i Karibia. Det er 36. gang ARC arrangeres, og i år deltok det seilere fra 38 ulike nasjoner. Norge har vært en av de større nasjonene i ARC, men i år deltar det bare tre båter, mens det seiler syv i ARC+ som startet på andre etappe fra Kapp Verde på lørdag.
Uvanlig forhold
Mange har klaget på at ARC seiles for tidlig, og at passatvinden er bedre senere på året, men med start i slutten av november, så rekker de fleste båtene over Atlanterhavet før jul, som de fleste ønsker å feire landfast.
Nå er det et lavtrykk vest for Kanariøyene, og i stedet for slør ut fra start, så ble det kryss nå på søndag. Det blåste 5-7 m/s fra sydøst.
Nå er det svært lite vind rundt Kanariøyene, og de tregeste båtene har bare seilt rundt 50 nm det siste døgnet. Mange benytter seg nok av jerngenuan for å komme syd mot passaten. De som seiler kan slite med å nå julaften i Karibia.
Ulik strategi
For dem med kurs mot Kapp Verde har båtene til øst vind fra nordøst, men de til vest har vind fra vest, mens de i midten har minimalt med vind. Allikevel holder de relativt god fart, noe som kan tyde på at de får motorhjelp.
De raske franske seiler vestover, og vil heller jobbe seg gjennom værsystemene enn å seile omveien mot Kapp Verde. Dette gir en langt større utfordring.
TS5 katamaranen «Addictive Sailing» leder klassen for flerskrogsbåter, og har siden søndag seilt 306 nm med en kurs nordvest, mens Oyster 825 «Champagne Hippy» er først i feltet, seiler sydvestover, og tilbakelagt 347 nm.
Det er mange raske båter med og Vendee Globe-seileren Jean Pierre Dick er med for fjerde gang med sin raske 54-foter «The Kid». Han seiler også vestover, men bare avansert 156 nm, og kjør nå kun tre knop, men ligger som nummer to i Racing-klassen, en klasse som ikke kan bruke motoren.
Norske båter i ARC
Plass | Navn | Båttype | Skipper | Utseilt distanse | Distanse mot mål | ETA |
30 | Chione | Oyster 675 | Jorgen Kjaernes | 262 | 2506 | 17.des |
65 | Cessa | Bavaria 44 | Pernille Ensrud & Magnus Lundanes | 170 | 2537 | 23.des |
100 | Carolina | Bavaria Cruiser 46 | Jonas Sjolte | 175 | 2567 | 30.des |
103 | Xanthippe | Elan 43 | Kristian Tandberg | 171 | 2569 | 30.des |
Høyere fart
ARC+ seilerne fikk også merke at forholdene ikke var slik det pleier å være, og hadde litt lettere vind ut fra start enn vanlig, men det tok ikke lang tid før farten var akseptabel. Vindretningen var midt i ryggen, som gir lav fart for dem som seiler rumbline. De fleste har satt kursen sydvestover.
Mens noen ARC-seilere kan slite med å rekke jula, så vil ARC+-seilerne være i mål den første uken av desember.
Norske båter i ARC+
Plass | Navn | Båttype | Skipper | Utseilt distanse | Distanse mot mål | ETA |
6 | Sala | Beneteau Oceanis 40 | Mads Liestøl Christensen | 592 | 1650 | 05.des |
9 | Arya | Arcona 465 | Tor-Anders Puck | 641 | 1671 | 06.des |
19 | Adelante | Jeanneau Sun Odyssey 50DS | Jens Martin Dahlum & Hanna Marie Lund | 592 | 1689 | 07.des |
27 | Charlotte Sometimes | Bavaria Cruiser 42 | Johan Christian Havstad | 535 | 1697 | 07.des |
35 | Albicilla | Najad 490 | Marthe Faugstad & Anders Landro | 586 | 1704 | 07.des |
51 | Maiko | Jeanneau Sun Odyssey 439 | Øystein Bratgjerd | 535 | 1750 | 09.des |