ARC+: 91 båter seiler ARC + i 2022, 21 flere enn i fjor.

Supre forhold for ARC+ seilerne

91 båter setter i dag kursen mot Kapp Verde fra Las Palmas.

Publisert Sist oppdatert

Den minste båten er en Fountaine Pajot Maldives 32, en katamaran på 32 fot. Den største båten er Oyster 675 på 67 fot. Bare syv båter er under 40 fot, mens 31 båter er over 50 fot. 20 av 91 båter er flerskrogsbåter. Det er en økende trend.

Av de norske er det to under 40 fot, og ingen over 50 fot. Den minste er «Emilie VII», en Hanse 371, mens den største norske er «Anni», en Bavaria Cruiser 46. Det er bare én norsk flerskrogsbåt, TRT 1200 «Karayto».

To etapper

ARC +-seilerne får sin tur delt opp i to etapper. Første etappen til Kapp Verde er på 850 nm, og vil ta litt under en uke. På Mindelo Marina vest på Kapp Verde vil de få ett par dagers pause, før de 18. november seiler videre mot Grenada, og skal krysse Atlanterhavet. Det er en etappe på 2150 nm, og vil ta ca to uker.

PROGNOSE: Stabil vind fra nordøst i fem dager fremover vil gi gode forhold.
LISE: Det er fire mann med på Najad 440 AC fra Son.

Fullastet båt

Jonny Blomvik er skipper på Najad 440 AC »Lise». Den ligger klar på brygga i Las Palmas og er lesset ned med mat for hele Atlanterhavskrysningen.

– Vi skal ha en komfortabel tur, og har fylt opp kjøleboksen og fryser. Båten har aldri ligget så tungt i vannet, forteller Blomvik. Han kjøpte båten ny i 2006, og har seilt mange turer med den, opp til Lofoten og over Nordsjøen. Langturen til Karibia var egentlig planlagt for to år siden, men Covid satte en stopper. Nå er det ingen Covid-19 restriksjoner.

Fem til seks dager

– Vindprognosene ser bra ut. Det blir stabil og fin vind fra nordøst hele veien ned til Kapp Verde. Det vil ta fem-seks døgn. Det kan bli litt lettere mot slutten, forteller Blomvik. Han ønsker å seile trygt og komfortabelt, men har med seg regattaseiler Børre Søraas-Sæther.

–Vi vil rigge to forseil i masteprofilen og seile butterfly. Vi har også med en gennaker. Dette er en båt som krever litt vind, og er det lett vind, så er det mer behagelig med mye duk, forklarer Søraas-Sæther. Hadde de vært med for å vinne, ville de aldri ha bunkret så mye.

Han var med fra Portugal til Madeira hvor de i løpet av ett døgn seilte 194 nm.

Ingen spekkhoggere

Da de seilet sørover langs Portugal var spekkhoggerne lengre sør. De fulgte med på Facebook, og var tok forhåndsregler. Da de krysset over til Madeira kom de vekk fra faresonen.

Du kan følge ARC+ her

Norske seilere med i ARC+

Båt Skipper Båttype
«Anni»Bastian DaaeBavaria Cruiser 46
«Emilie VII»Thomas RasmussenHanse 371
«Idyll»Therese KristensenBavaria Vision 44
«Kaizen»Kim HansenLångedrag 401
«Karayto»Niels PontoppidanTRT 1200
«Leva»Roar Idsø,Beneteau Oceanis 43
«Lise»Jonny BlomvikNajad 440 AC
«Lomvi»Kasper VagleBavaria 38
«Nord»,Øyvind RasmussenJeanneau Sun Odyssey 439

ARC og ARC+

World Cruising Clubs populære fellestur over Atlanterhavet har i år 12 norske båter. Det har i de senere år vært to slike arrangement, ARC og ARC+.

ARC har flest deltagere, men det er ARC + som er mest populært for nordmenn. ARC pluss startet 6. november fra Las Palmas på Grand Canaria, mens ARC starter fra samme sted 19. november. Mens ARC-deltagerne seiler direkte til St. Lucia, får ARC+-deltagerne et lite stopp på Kapp Verde, får de krysser Atlanterhavet med Granada i Karibia som mål. Premieutdeling for ARC+ er 8. desember, mens utdelingen for ARC er 17. desember.

.