ARC+ båtene fremme på Granada
Tre av seks norske ARC+båter kom frem i løpet av helgen, men først av de norske var Dag Sem på danske «Sassiacaia». Vi har mottatt rapport fra Karibia.
Luffe 48 «Sassiacaia» seilte fort, og var inne fredag kveld som båt nummer 15, etter 13 dagers seilas. Her er rapporten fra Dag Sem:
Det er stor stemning ombord på «Sassiacaia». Den flotte Luffe 48 var ustoppelig i passaten. Vi valgte å gå langt syd og tapte først på det, men cashet godt inn etter hvert. Så det ble en første plass i «Crusing C» divisjonen med 16 lag. Og kanskje enda mer imponerende en 6 plass i «Crusing over all» med nesten 70 lag påmeldt. Stemningen ombord var elektrisk da vi etter to uker kunne krysset mållinjen utenfor Grenada. Deilig å kunne bytte ut den lunkne vannflaska med en kjølig flaske champagne.
Smal og rask
Båten er som en «Maserati» – masse krefter og luksuriøs. Kraftig karbonfiber-rigg og et flott North 3DL storseil som ga masse trykk hele veien. Men den har noen år på baken og var nok ikke helt forberedt til hva som møtte oss. Autopiloten virket ikke så vi måtte håndstyre hele veien, fordelt på tre mann så er det en ganske tung jobb i over totusen mil. Vi hadde en Code Zero som var ganske sliten allerede før start, da vi kom frem var vi tomme for både selvklebende seilduk og gaffatape. Men den holdt da så vidt det var. Code Zero er min favoritt hjemme i Skagerak. Men på denne turen var savnet av et stort og dypt unnavindseil til å føle på. Jeg tror vi hadde krabbet enda noen plasser på over all rankingen om vi hadde hatt en gennaker ombord.
Ganske slitsomt
Snakket også med noen seilere som hadde en Paraspinnaker og de kunne ikke fullrose dette seilet nok. De hadde bare satt seilet «i klypa» og seilt rett frem, mens vi måtte jibbe, reve og gi gass i et enda kjør. Ganske slitsomt. Når alt det er sagt, så er det en opplevelse å seile en stor Luffe. En båt som reagerer på trim og kurs. En båt som bykser fremover med så mye kraft at man blir helt målløs. Et lavt tyngdepunkt gjør bevegelsene i sjøene svært komfortabel. Her er det ingen smell og dunk i skroget bare harmoni i hver bevegelse. På vei til Cap Verde var det til dels høy sjø og da tapte vi i forhold til de brede og flate, men derfra og over myra hadde vi mindre sjø og fordel av et lettdrevet skrog.
Hjem til jul
Nå har jeg sjekket inn på hotell og hviler ut i vakre Grenada. Om en uke er det fly hjem til jul. Og jeg kan oppsummere med tett oppunder titusen nautiske dette året, helt innafor for en seilerboms. Men blir bare sulten på enda mer, så til nyåret venter flere eventyr. Så det blir ikke mye snø for min del dette året. Tropene er å foretrekke, sånn er det bare…
Norske båter i ARC+
Plass | Navn | Båttype | Skipper | I mål/ ETA |
31 | Ada II | Dehler 42C (JV) | Trond Johansen | 2. des |
41 | Xmeralda | X-Yachts Xc 45 | Beate & Colin Bevan | 2. des |
69 | Why Not | Beneteau Oceanis 46 | Petter Asheim | 4. des |
78 | Norah | Jeanneau Sun Odyssey 43 | Vegard Holmberget | 4. des |
79 | Møyfrid | Jeanneau Sun Odyssey 44 | Julie Ruyter | 4. des |
88 | Moon Bird | Fountaine Pajot Mahe 36 | Ole Martin Minsås | 6. des |
.
Norske båter i ARC
Plass | Båtnavn | Båttype | Skipper | Seilt | Siste døgn | ETA |
23 | CoCo | Baltic Yachts 52 | Trygve Sten Gustavsen | 2688 nm | 193 nm | 06. des |
106 | Newbee | Lagoon 410S2 | Benedicte Holøien & Paul Fleet | 2083 nm | 132 nm | 11. des |
112 | Xantippe | Hanse 445 | Axel Schøyen | 2009 nm | 151 nm | 11. des |
138 | Tempus | RCC Majestic 530 | Anders Johnsrud | 1901 nm | 120 nm | 14. des |