Dette utstyret holder ikke mål på langtur
World Cruising Club har analysert hva slags problemer deres deltagere har med utstyret over Atlanteren. Dette er hva som kan gå i stykker.
Det var en båt som brakk masten under ARC i fjor. De fleste riggskader handler om brukket bom eller spinnakerbom. Mange fikk også ødelagte innfestninger. Mange av skadene skyldes ufrivillig jibber. En jibpreventer. Et tau festet i enden av bommen, frem til fordekket er en god løsning som kan forhindre skader. Det er også rapportert inn skader på blokker, løygang og genuaskinner. Å seile en tunglastet båt på havet gir langt mer krefter på utstyret enn vanlig kystseilas. Mange båter har for dårlig dimensjonert dekksutstyr for en Atlanterhavskrysning.
Andre skader
To båter fikk problemer med styringen. Ett av styrestystemene lot seg fikse ved hjelp av dyneemaliner. Den andre båten holdt kurs ved hjelp av nødstyring.
Fire båter fikk tau eller fiskesnøre i propellen. To båten mistet også propellen under veis. Det første til kostbar slep inn til havn. Konstante vibrasjoner over lang tid kan være en årsak.
Fem prosent av deltagerne, 15 båter, opplevde problemer med autopiloten. Et tips er å håndstyre av og til for å kjenne balansen i båten. En god seiltrim vil spare autopiloten betraktelig. Flere har også valgt en for spinkel autopilot i forhold til båtens vekt.
Trygt over havet
Seil om det var mange skader, så var det svært får alvorlige hendeleser. Foruten båten som mistet masten, så klarte alle de andre å komme seg trykt over havet. Skadene gjorde bare at det tok litt lengre tid.
Problemer med styringen og brukket bom var det så det mest kritiske som hendte. Det gjelder å ha utstyrt og kunnskap om å fikse problemene som oppstår under veis.