
Langturbåt på trangt budsjett. Hva bør man velge?
For å kunne gjennomføre en langturseilas, så må det inngåes kompromisser. Hva ville du valgt?
Det deltok 19 båter i årets ARC over Atlanterhavet, og alle, bortsett fra en båt kom seg greit over havet. Seilas var i Las Palmas og snakket med deltagerne før avreise. Det som slo oss var variasjonen av båter, og at alle var relativt fornøyd med båten de seilte. Størrelsen på båtene varierte fra 32 til 59 fot. Budsjettene varier også voldsomt.
Kunnskap og bruksområde
I hvilket farvann båten skal seile, hvor mange man er om bord. Hvor lang tid langturen skal vare er viktige momenter ved valg av langturbåt. Viktig faktor er også seilerfaring, og antall tommeltotter. Langturseiling er mekking i eksotiske havner. Mye av det som ryker er en konsekvens av feil bruk, eller mangelfullt ettersyn. Valg av båt handler også om viljen til å ta risiko.

Kostnadvariasjon
Det er fire faktorer som avgjør hva en langturbåt koster. Størrelsen, alder på båten, hvordan båten er utrustet, og om båten er masseprodusert, eller fra anerkjente kvalitetsverft.
En liten båt er billigere å kjøpe, men også langt billigere å drifte under veis. Ulempen er mindre plass, mindre tanker, lavere fart, og mer ukomfortabel seilas.
En gammel båt kan du nesten få gratis, men det er fordi slike båter ofte har et vedlikeholdsetterslep. En gammel båt gir mer usikkerhet, og uforutsette kostnader.
Utstyr for langtur handler om komfort. Høy komfort blir dyrt. Autopilot, nok strøm, seil for alle forhold. Kald mat, og rent vann. Et sted må grensen settes.
Bavaria eller Hallberg-Rassy? De dyre verftene dimensjonerer opp på rigg og konstruksjon, men svært få eiere av Hanse, Jeanneau, Beneteau eller Bavaria på langtur er særlig missfornøyde. I hvert fall ikke de som deltok i ARC i 2016.

Små og fornøyde
Den minste båten i ARC var norsk. Det var «Mosaikk», en Comfortina 32. Slettevold og Eirin Bråten Nygård kjøpte egentlig båten for å seile i sommerferien, men ble fristet av å seile langt. Tross små tanker og en liten båt, er paret svært fornøyd med båten. Rune Myrvågnes seiler en Najad 320, litt større enn Comfortina, men ikke like rask. Også Myrvågnes kjøpte båten uten å tenke på langtur. En vennegjeng fra Asker kjøpte seg en gammel X-452, og lærte seg å seile under veis.
Den eneste norske båten som måtte bryte ARC var en Arcona 400. Den fikk et skadet røstjern under dekk. Eieren fryktet at skaden kunne før til rigghaveri, og gikk for motor tilbake til kanariøyene.
Hva syns du
Hva bør prioriteres for å få mest for pengene. Ny båt av billig merke, eller eldre båt fra anerkjent verft? Stor enkelt utstyrt båt, eller en mindre med mer utstyr. Hvor mye må men egentlig ut med for å få en båt klar for langtur?
Det er rigg og seilskader som gir størt problemer under ARC for seilerne. Hva er det viktigste for å få en båt som fungerer under langtur?