![START: ARC+ starter på søndag. Første etappe går fra Grand Canaria til Kapp Verde.](https://image.seilmagasinet.no/550620.webp?imageId=550620&width=960&height=626&format=jpg)
ARC+ i gang på søndag
Fem norske båter tar turen innom Kapp Verde på vei over Atlanterhavet.
![MINST: «Delfini» er den minste norske båten i ARC+. I ARC som starter to uer senere er det en norsk Camfortina 32.](https://image.seilmagasinet.no/550623.webp?imageId=550623&width=960&height=624&format=jpg)
Største båt i ARC+ er 26,8 meter lange «Masa Yume», en vakker trebåt bygget av det italienske verftet Sangermani i 1983. Den minste båten er en Comfortina 32 fra Belgia. Bare ni av de 74 båtene som deltar i ARC+ er under 12 meter (40 fot).
De norske
Den minste norske båten er «Delfine», en Boström 37 med Camilla Paulsen som skipper. Trond Røsvik i «Go Beyond» seiler en Sun Odyssey 42DS. Rolf-Erik Berle-Jørgensen seiler «Baroness», en Beneteau Oceanis 50, Ingve Kjelsrud «Opptur», en Lagoon 500 og Ingve Kjelsrud «Summer Star», en Jeanneau Sun Odyssey 54 DS.
– Starten kan bli rolig da et lite lavtrykk passerer til helgen, men så braker det løs utover i uken med 25-30 knops vind fra nordøst. Både Summer Star og Opptur skal nok få prøvd seg nedover langs Afrika mot Cape Verde, skriver på Facebook.
![SMART: Trond Arvid Røsvik har utviklet et avansert elektrisk system i båten, basert på erfaringer fra hva han har gjort med solcellepanel hjemme.](https://image.seilmagasinet.no/550627.webp?imageId=550627&width=960&height=680&format=jpg)
![EKSPERT: Trond Arvid Røsvik har montert to store paneler på sin båt, og har et strømanlegg kraftig nok til å lade sin elbil fra båten.](https://image.seilmagasinet.no/550631.webp?imageId=550631&width=960&height=538&format=jpg)
![RUTE: Første etappe er på 865 nm, mens andre etappe er på 2150 nm.](https://image.seilmagasinet.no/550635.webp?imageId=550635&width=960&height=692&format=jpg)