96 båter klare for ARC+
5. november setter rekordmange båter kursen mot Kapp Verde, men det er færre norske.
ARC+, rallyet som starter litt tidligere enn vanlige ARC, og
har et stopp på Kapp Verde, blir stadig mer populær. I 2022 var det 91 båter. Antallet
har økt med fem båter i år. Men i fjor var det ni norske båter. I år er det
bare seks båter.
I en av de norske båtene finner vi Hanne og Ole Martin Minsås. De har brukt syv år på å planlegge turen, og seiler «Moon Bird», en 36-fots katamaran. Om bord er også sønnen William, som har sitt første skoleår på bølgene blå. De seilte ut fra Stavern 2. juli og skal seile ett år, til Karibia og tilbake.
– Vi ankom Las Palmas 20 oktober. Denne tiden har vi brukt til å gjøre siste oppdateringer og forberedelser til atlanterhavskryssing. Det er stort utvalg av båtutstyrsbutikker med alt hva en langturseiler kan ønske seg. Som del av ARC plus arrangementet til World Cruising Club, har det vært en rekke sosiale aktiviteter. Som vi har satt stor pris på. Særlig gjelder dette for William 6 år, som har funnet mange nye venner gjennom ARC Kids Club, forteller Ole Martin Minsås til SEILmagasinet.
Sosiale dager
Det er 6 norske båter som deltar i ARC plus i 2023, kun to norske båter med barn.
Det har vært en rekke seminarer som har vært nyttig å delta på. Som feks «vær og rutevalg» med Chris Tibbs som et av høydepunktene, i tillegg til gode seminarer om sikkerhet, rigging, downwind sailing osv. Stemningen er høy blant deltakerne, og det deles tips og triks, verktøy og røverhistorier på bryggene, erfarer Minsås.
For barna har foreldrene arrangert Halloween
God bør
Det var null vind ved Kanariøene da Mini Transat startet forrige søndag. Nå ser prognosene bedre. Mye tyder på en fin passatvind for båtene hele veien fra Las palmas på Gran Canaria til Mindelo på Kapp Verde, en distanse på 865 nautiske mil. Med god vind bør turen gå unna på fem til seks døgn.
– Vi er spente på første leg til Kapp Verde. Det er ca 850 NM til Mindelo, og slik været ser ut nå får vi 16-17 M/S i kastene og ca 3 meter med bølger. Men vinden kommer endelig bakfra, i motsetning til hva vi har opplevd på vei nedover Europa. Med disse forholdene seiler «Moon Bird» bra, og vi håper på en nogenlunde raskt leg til Mindelo, forteller katamaranseileren.
Større variasjon
Deltagerbåtene i ARC+ blir stadig større. I år er det 40 båter over 50 fot, mot 31 båter i fjor. Men det er også flere mindre båter. I år er det 10 båter under 40 fot. Den minste er en First 31.7 fra Frankrike. Den minste (korteste) norske båten er «Moon Bird» er Mahe 36-katamaran. Den største er «Xmeralda» en Xc45 fra X-Yachts.
– 27 av båtene er katamaraner, hvor vår båt, Moon Bird er den minste katamaranen med sine 36 fot, og fjerde minste båten totalt av deltakerne, forteller Minsås.
Ingen spekkhuggere
Ole Martin Minsås har lagt inn informasjon på «Orca Attack Reports» og har sluppet billig unna. Når han la ut fra Nazare i Portugal møtte han en angrepet båt som ble slept inn i havn.
– Det har vært enormt mye snakk om spekkhuggere i alle havnene vi har vært innom. I hovedsak fra Biscaya og nedover til Gibraltar har det vært angrep. Vi observerte flere båter som stod på land uten ror/skadet ror. Vi har så langt det latt seg gjøre, seilet innenfor 20meter dybde når vi har vært i områder som spekkhoggerne har vært aktive, erfarer Minsås.
Norske båter i ARC+
Ada II | Dehler 42C (JV) | Trond Johansen |
Moon Bird | Fountaine Pajot Mahe 36 | Ole Martin Minsås |
Møyfrid | Jeanneau Sun Odyssey 44 | Julie Ruyter |
Norah | Jeanneau Sun Odyssey 43 | Vegard Holmberget |
Why Not | Beneteau Oceanis 46 | Petter Asheim |
Xmeralda | X-Yachts Xc 45 | Beate & Colin Bevan |
.
Les også