ARC+
Norsk båt først over linja
Starten på ARC+ gikk i lett vind og gammel sjø. Etappen til Kapp Verde kan bli utfordrende.
Det var Jeanneau Sun Odyssey 42i «Thilde» med Rune Holte som skipper som var første båt over linja. Selv om ARC+ ikke er en regatta, så er det stas å vise kunnskaper.
Arrangøren melder om 4-5 m/s fra nordøst under starten, og bildene viser at det er utfordrende å få fylt selene med vind i den rotene sjøen. 70 båter i ARC+ fra 30 ulike nasjoner. 12 av disse er norske.
Først i feltet
Marine Traffic viser at nå to timer ette start, har vinden økt. Det har farten også. Lengst fremme i feltet ligger norske «Axeline 2». Den 56-fots lange Balticen med Kjell Inge Heibarg og familie holder hele 9,2 knop, og virkelig parkert feltet med sin høye fart.
Heiberg har vært opptatt nå i dagene før start.
– Jeg har ikke lagt opp noen konkret strategi enda. Første punkt blir å holde seg unna vindskyggene fra Kanariøyene. Deretter for vi se hvor det ser ut som det blir mest vind. Mandag ser ut som blir fint, men det varierer en del i værmeldingene etter det.
Vi har mye å gjøre før start, så jeg har ikke fått brukt altfor mye tid på været, forteller den norsk skipperen til SEILmagasinet.
Vinden i mot
Vanligvis er det en jevn passatvind fra nordøst under overfarten fra Las Palmas på Grand Canaria til Mindelo på Kapp Verde. Slik blir det ikke i år. Det bygger seg opp et lavtrykk vest for Kanariøyene, og det vil gi vind fra sydvest fra torsdag. Allerede onsdag vil vinden forsvinne.
Det kan se ut som det kan lønne seg å seile vest for rumbline etter at man er fra fra Kanariøyene, og få bedre vinkel når vinden fra sydvest kommer.
Det er 850 nautisk mil til Mindelo, en etappe som vanligvis tar 5-6 døgn. Starten fra Kapp Verde vil være 21. november.
Norske ARC+ deltagere
Axeline 2, Baltic 56, Kjell Inge Heiberg
Elvira, Bavaria Cruiser 45, Ellen Sigurdssøn
eMotion, Bavaria 44, Sveinung Solhaug
Malisa, X-Yachts Xc 38, Atle Bakkehaug
Mamosa, Jeanneau Sun Odyssey 44i, Martin Røstvold Thorsen
Rose Marie, Feeling 486, Steven Ismail
Thilde, Jeanneau Sun Odyssey 42i, Rune Holte