Arcona 50, en X-Yachts i karbon
Niels Jeppesen har tegnet sin første båt for Arcona, og du må telle vannlinjestriper for å skille båten fra en X-Yachts.
Arcona 50 er bygget for å seile langt på havet, men vil også kunne bli levert med grunn kjøl for turseiling i den svenske skjærgården. Båten vil bli bygget i Uddervalla hvor også 435 og 465 blir bygget. Byggeprosessen starter i høst, og første båt vil bli seilklar på nyåret 2023.
Dansk design
Arcona har alltid ligget tett opp mot X-Yachts i konsept, men vært litt mer konservative. Niels Jeppesen og Ariadna Pons har tydelig satt sitt preg på Arcona. Den nye 50-foteren får en skrogform som ligger svært tett opp mot X-Yachts nyere PureX-modeller. Skroget har fått en myk knekk mot hekken noe vi først så på TP52, og som også Frers benytter på både Hallberg-Rassy og Swan. Også stylingen på Arcona ligger tett opp mot X-Yachts. Arcona har også startet å bruke ett langt vindu langs hytta, men dette var mer kantete i formen. Jeppesen har gitt vinduene en mykere form som ser bedre ut, men gjør også båten mer lik hva han har tegnet før.
Jeppesens programvare for å vise frem den nye båten gjør at Arcona fremstår som mer lik X-Yachts. Også planløsningen virker som en ren kopi. Du kan få båten med kjøkkenøy, slik vi har sett på X5.6
Lettere og stivere
Arcona bygger sine store modeller i karbon. Materialet vil også bli brukt i nye Arcona. Skott vil bli bygget i sandwich som også vil spare vekt. Noe av vekten spart i skrog og dekk kan nå flyttes ned i kjølen, noe som vil gi båten bedre egenskaper.
50-foteren har fått to ror. Det er nytt på en Arcona. Bare X5.6 har to ror av modellene fra X-Yachts.
Cockpiten er bygget for turseiling med vinsjene flyttet bak til rormannen. Cockpiten får L-benker og to cockpitbord. Under cockpiten er det en jollegarasje, løsninger vi har sett på båter av denne størrelsen bygget for varmere klima.
Dessverre er nettsiden til Arcona nede, men du kan få en ide av båten ut fra en video på Youtube, produsert av Arcona.