PRIS. Svensk seier i klassen for luksuriøse seilbåter.

…Og vinnerne er!

I kveld vant fire svært gode seilbåter, men det ble også utlevert en spesialpris. Dette sier juryen om vinnerne.

Publisert Sist oppdatert

 21 båter ble nominert, og aldri har nivået ligget så høyt. Denne gangen ble det svært trangt om å bli best, og egentlig kunne 8-9 båter ha vunnet. I noen av kategoriene var det bare små detaljer og flisespikkeri som avgjorde. Dette gjorde juryarbeidet langdrygt, men interessant. 

Alle båtene ble testet i Frankrike eller i Spania. Mange av båtene hadde også medlemmer av juryen testet i andre anledninger. 

TURSEILER: Bavaria C46 imponerte også i lett vind, men krever da nok med seil.
DIGER: Bavaria C46 er enorm under dekk. Kvalitetsfølelsen ar økt betkraktlig.

Bavaria C46 beste famileturseiler

I denne kategorien var det hele syv båter, og alle de store var representert med en modell, Hanse, Dufour, Beneteau og Bavaria. I tillegg hadde vi spennende nyheter fra Elan, RM og polske Maxus. Alle de nominerte båtene er gode båter, men en stod ut blant mengden. Det var Bavaria C46. Finishen er et par hakk opp, og vi merket at konkurrentene ble litt skremt av båtens kvaliteter. 

 

Nederland | Marinus van Sijdenborgh de Jong, Zeilen 

Bavaria har jobbet hardt for å bygge skikkelige familiecruisere. Suksessen deres ble foranlediget av C42, som vant European Yacht of the Year Award 2021. Fortsatt i samme modellserie skapte Bavaria C46, med en enestående total finish og kvalitet – for prisen hennes. Godt med plass under dekk sikrer en komfortabel følelse av å være hjemme under ferieseilas. Enkel håndtering og god ytelse gjør det å seile C46 en lek. Båten gir mest verdi for pengene i 46-fots segmentet.

 

Tyskland | Jochen Rieker, YACHT

Under Årets Båt-testingen er det vanlig at verftsrepresentanter ser nærmere på sine konkurrenter. Faktisk er det å seile mot andre yachter og studere dem ved kaien noe man ikke kan få noe annet sted.

Bavarias C 46 var en av de som skapte størst interesse – ikke bare innenfor familieturseiler-klassen, men også blant produsentene av luksuscruisere. Dette sier mye om utviklingen det tyske verftet har mestret i tidligere år. Mens andre båter i kategorien kan se slankere ut og skryte av mer moderne interiørdesign, leverer ingen så mye i soliditet, gjennomførbarhet, volum eller robusthet, og få når et så høyt nivå i all-round seilopplevelser. Du kan rett og slett ikke gå galt med C46! Hun er kanskje ikke like rimelig som sin forgjenger, Cruiser 46. Men du får fortsatt det du betaler for med denne velbygde, allsidige turseileren – om ikke mer.

INTERNASJONAL: Arcona har hentet danske Niels Jeppesen og Arcona 50 er det første samarbeidet. Arcona 50 starter på 879 000 euro uten moms.
INTERNASJONAL: Arcona har hentet danske Niels Jeppesen og Arcona 50 er det første samarbeidet. Arcona 50 starter på 879 000 euro uten moms.
LEKKERT. Arcona imponerer også under dekk. Svensk håndverk i mer moderne stil.

Arcona 50 vant skandinavisk duell

I klassen for luksuriøse seilbåter var også nivået svært høyt. Contest 50 er på høyden med Hallberg Rassy 50 og Oyster 495 som vant i 2022 og 2023, men det ble til slutt en duell mellom Arcona 50 og Xc47 fra X-Yachts. Arcona 50 stjal showet i La Rochelle, og selv om X-Yachts imponerte i Spania, så var det ikke nok. 

 

Finland | Pasi Nuutinen, Vene 

Vi ønsket virkelig å kunne utlyse mer enn én vinner i denne kategorien. Til slutt klarte Arcona 50 løpet ved å være praktisk talt feilfri. Seilegenskapene hennes er intet mindre enn eksepsjonelle, både i fart som stabilitet og presisjon. Oppsettet hennes er smart og praktisk både på og under dekk. Med kvalitet som matcher verftets verdsatte tradisjoner er det nye flaggskipet klart til å seile Arcona-berømmelse fra nordiske skjærgårder til det åpne hav.

 

ITA | Alberto Mariotti, Vela og Motore

Dette er den første Arcona-modellen designet av Niels Jeppesen og Ariadna Pons. Den er et avvik fra verftets klassiske produksjon, Arcona ser ut til å ha forlatt sitt DNA. Ideen var å skape en turseiler med utmerket ytelse, brukervennlighet på et luksuriøst nivå av komfort. Yachten vi testet viste utmerket konstruksjon når det gjelder dimensjonering, vektoptimalisering og byggekvalitet. Den har vanntette komposittskott og to ror som betjenes av to pidestaller som integreres i en dekkslayout som er ideell for shorthanded-seiling. Treverket er også rettet mot å maksimere vektbesparelser uten å gå på bekostning av interiørets estetikk. Eierens lugar forut er stor og luftig mens de to gjestelugarene akter er tilgjengelige som dobbeltrom eller med køyer som kan gjøres om til single. Er det ingen ulemper? Vel, nesten ingen.

KUL: Saffier SE 24 er rett og slett morsom å seile, og heller ikke for komplisert.
LAVT: Du kjøper ikke Saffier 24 på grunn av innredningen. Her kan du knapt sitte.

 

Spesielle båter

I denne kategorien var det også nominert syv svært ulike båter. Jeanneau imponerte med sin nye enkle regattabåt rettet mot yngre seilere. Bestevaer vekker oppsikt med sin kompakte ekspedisjonsbåt på 36 fot.

Shogun 43 er kanskje den kuleste båten av de alle, men det ble Saffier som imponerte mest. Deres nye dagseiler på 24 fot er rett og slett svært imponerende.

 

FRA | Sebastien Mainguet, Voiles & Voiliers

Dette er akkurat den båten du trenger for å bare seile og ha det gøy, uten behov for et kyndig mannskap... og faktisk til og med uten behov for noe mannskap i det hele tatt da hun er godt designet og utstyrt for shorthanded seiling. På denne virkelig smarte og grasiøse dagseileren, eller kanskje helgeseileren, vil alle typer dekksutstyr, ethvert tau du trenger å ta tak i, alltid være for hånden, du trenger ikke tenke på det, alt er så intuitivt! Interiøroppsettet er greit for å sove ombord, kanskje ikke for matlaging, men det var ikke hensikten. Og den elektriske motoren passer perfekt til båten.

 

SWE | Joakim Hermansson, Praktiskt Båtägande

Nok en liten og velsmakende matbit fra det ekspansive nederlandske verftet som allerede har produsert så mange av disse. I Saffier Se 24 Lite får du en flott seilopplevelse i nær sammenheng med vann og vind, nyter fart og moro alene eller sammen med noen venner, eller kanskje et avslappende og romantisk solnedgangscruise for to. Med muligheten til å henge båten eller løfte den med kran på bare ett festepunkt, er nye horisonter like lett å oppdage som hjemmevannet ditt. Et ekstra pluss for muligheten til å lade de elektriske motorbatteriene via det integrerte solcellepanelet, noe som gjør denne lille skjønnheten helt uavhengig.

LANGBEINT: Overraskende mange flytter jobben om bord, og velger en rask katamaran som Outremer 52.
SALONG: Outremer 52 byr på en åpen løsning mellom cockpit og salong.

Outremer igjen

Juryen i Årets Båt i Europa setter pris på gode seilegenskaper, og ble imponert igjen. Konkurransen var tøff, Neel 52 og HH 44 er også raske flerskrogsbåter, men Outremer 52 hadde det lille ekstra. Et salg på over 70 båter til mer enn 20 millioner kroner per stykk viser at det finnes mange med mye penger, og at 52-foteren har truffet markedet riktig.

 

GBR | Toby Hodges, Yachting World

Mitt høydepunkt i 2023 var å seile Outremer 52 i 200 nautiske mil over to dager og netter. Hvordan et så stort fartøy, et som kan seile jorda rundt flere ganger, med komfort, også kan gi en så fornøyelig seiling er hemmeligheten som hjelper det å vinne denne flerskrogsprisen. Outremer 52 ble presset hardt av HH 42. Men Outremer er en svært gjennomtenkt og godt utviklet langturseiler som fungerer under alle forhold. – det er hele pakken, en drømmebåt og uten tvil deres beste og mest raffinerte modell til dags dato.

 

ESP | Diego Yriarte, Nautica og Yate

Enkelt, effektivt og raskt, veldig raskt. Det er de tre punktene som definerer Outremer 52. Katamaranen imponerer med utmerket seileytelse, spesielt i lett vind. Du har en valgfri styreposisjon med ratt på styrbodr side og rorkult på babord side.

Og til slutt, matfrelste kan boltre seg i en bysse med alle kreative muligheter og sentrum for sosial aktivitet ved å tjene som et bindeledd til cockpiten.

MILJØ: Bestevaer 36 er en mini ekspedisjonsbåt hvor produsenten har gått langt for å redusere miljøavtrykket.
ÅPEN: Bestevaer 36 har en åpen løsning under dekk.

Ekstrapris til Bestevaer 36

KM Yachtbuilders går langt for å tenke på miljøet med sin nye 36-foter. Verftet har laget en studie på båtens fotavtrykk. Båtens er produsert med lavere fotavtrykk, kan brukes med lavere foravtrykk, og skal også kunne resirkuleres mer effektivt etter at båten har gjort jobben.

36-foteren er laget av 63 prosent resirkulert aluminium, og har også elektrisk motor for utslippsfri fremdrift. Med solceller, regenerering via propellen og vindturbin kan båten bli selvforsynt med energi.

Seilene er laget med resirkulert polyester, og til og med bunnstoffet er uten biocider.

 

DEN | Morten Brandt-Rasmussen, Bådmagasinet

Bestevaer 36 får en spesiell omtale for sitt miljøbevisste design skreddersydd for seilere som utforsker kaldere områder. I motsetning til grønnvasking-trender, leder det nederlandske verftet KM Yachtbuilders med ekte engasjement, og produserer autentiske langturbåter for polarekspedisjoner. Bestevaer 36 er en nedskalert konstruksjon, forankret i omfattende seilingserfaring. Verftet fokuserer på å minimere miljøpåvirkningen ved å bruke 63 % resirkulert aluminium, Elvstrøms bærekraftige EKKO-stoff for seil, og Robinia-tre i interiøret. Båten har en 15 kW elektrisk motor supplert med en dieselgenerator for utvidet rekkevidde, noe som viser Bestevaers prisverdige dedikasjon til miljøansvar i seilindustrien.