ARE WIIG PÅ VEI TIL CAPE TOWN
Større skader på båten enn antatt
Rundvelten til Are Wiig har medført betydelige skader på båten hans. Selv mener han at den er kondemnabel.
Etter at Are Wiig har fått summet seg etter den dramatiske kullseilingen 400 nautiske mil syd for Cape Town, har han fått rigget til en nødrigg og har nå kurs for Cape Town. Han har også gått båten nærmere etter i sømmene.
Store skader
Det er store skader. I går rapporterte han følgende hjem til Norge:
«Hei. Kom under seil kl 16:45. Mye skader på «Olleanna». Var jo en skikkelig smell. Hovedskott revnet og slått løs styrbord, skott foran revnet, vindu over kartbord slått inn og revner i overbygget, sprekker i cockpit – med mer, i tillegg til tap av rigg og seil, og jeg er gul og blå og har hakk i øret og vondt i hodet, alt er vått, men humøret på god vei opp.»
Are Wiigs kontaktperson, Jon Amtrup, forteller at Are hadde vanskelig for å få sove døgnet etter at han hadde gått rundt. Under dekk var alt bare en saus av vann, mat, løse gjenstander og olje.
Før han fikk rigget til nødriggen, som består av to spinnakerbommer, rullet båt så mye i den høye sjøen at Are Wiig var redd den skulle går rundt igjen.
Nærmere 20 meter høye bølger
– Da han fikk satt nødrigg og seil, ble stabiliteten bedre. Værforholdene har også bedret seg, og det ser bra ut de nærmeste dagene. Men han vil få en ny trøkk med vind når han nærmer seg Cape Town, men den vil han få rett aktenifra, forteller Amtrup, som har daglig kontakt med Are Wiig.
Amtrup forteller at konkurrenten Mark Slats hadde hatt kontakt med en tankbåt i området som kunne rapportere at de hadde målt en signifikant bølgehøyde på 10 meter. I praksis vil det bety enkelte bølger på nærmere 20 meter. Signifikant bølgehøyde er et standard meteorologisk uttrykk for å angi bølgehøyde og er et uttrykk for gjennomsnittshøyden til en tredel av de høyeste målte bølgene over en 20 minutters periode.
Blir møtt av kone og sønn
I Cape Town vil Are bli møtt av kona Idun og sønnen Alf Harald. Da er planen å rydde opp, skru av og sikre alt av utstyr om bord. Hva som skjer med båten, er uvisst.
– Det er det opp til forsikringsselskapet å avgjøre. Selv mener Are, som jo selv er takstmann, at den er kondemnabel, sier Amtrup.
Og at den er det, sier litt om hvilke krefter som var i spill da Are gikk 360 grader rundt. «Olleanna» er en bunnsolid spissgatter av typen OE 32 (Olle Enderlein) og blant de mest bastante og robuste båtene en kan tenke seg. Men når resultatet er at skottene revner og det er sprekker i overbygg og cockpit, er det et budskap om hvilke påkjenninger en båt utsettes for når den går rundt i et uvær.
Hva da med en moderne båt? Spørsmålet er nærliggende å stille seg.
Overveldet over støtten i Norge
– Selv er Are utrolig glad for at uhellet fikk et lykkelig utfall, og han er overveldet over alle hilsene og lykkeønskningene han har fått på Facebook. Det setter han umåtelig stor pris på, sier Jon Amtrup.
Det kunne ha gått veldig galt. Da bølgen kom og båten ble slengt rundt, sto Are og jobbet på en arbeidsbenk nede i salongen rett ved leideren til cockpiten. Da båten gikk rundt, ble han slengt ut av luken og stanget hodet i det faste overbygget han hadde bygd for å få beskyttelse i cockpiten. Deretter falt han ned i luken igjen.
– Hadde han hatt en vanlig sprayhood av seilduk, hadde han nok forsvunnet ut av båten, sier Amtrup.
Han forteller også at Are har et velfylt medisinskap,
– Men han har ikke rørt noen medisiner til tross for at han er temmelig forslått og har vondt over alt, sier Jon Amtrup.