ÅRETS BÅT I EUROPA

LUKSUS: Amel og Hallberg-Rassy har mye til felles. Verft som har lang historie, og blir oppfattet som konservative, men ikke nå lengre.

Lesernes kåring: Luksuriøse seilbåter

Årets båt i Europa-prisen blir delt ut  20. januar. Frem til da kan SEILmagasinets lesere stemme på sine favoritter. Stem frem den beste familieturseileren.

Årets båt i Europa blir kåret av en jury av journalister fra Europas ledende seilblader hvor SEILmagasinet er med. Vi har testet båter utenfor La Rochelle,  i Frankrike i september og Barcelona, i Spania, i oktober. Det er mange priser som blir delt ut i løpet av ett år, men ingen har samme status som Årets Båt i Europa. 

I år ble det nominert tre båter i fem ulike kategorier, mot fem i hver kategori tidligere.  I klassen Luksuriøse seilbåter var også Ice 60 nominert, men båten ble ikke ferdig til prøveseilingen.

Færre båter har gitt juryen mer tid å vurdere hver båt under testseilingen. Nivået på de nominerte båtene var svært høyt i år. Aldri har det vært så mange sterke kandidater.

Det skjer mye innen utvikling av seilbåter, både for tur og regatta, og Årets båt i Europa er med på å vise hva som skjer.

Det er juryen som tar beslutningen om hvilken båt som vinner, men for gøy, lager SEILmagasinet en uhøytidlig avstemming hvor leserne kan komme med sin mening. Dette vil ikke ha konsekvenser for juryens avgjørelse. 

Du finner alle de nominerte seilbåtene her. 

 

Amel 50

Amel er et av bransjens mest tillitsvekkende verft. Løsningene har vært konservative, men solide. Nå har Amel tatt et stort skritt mot fremtiden med sin nye 50-foter. Som Hallberg-Rassy har de beholdt sine kvaliteter, tross nye løsninger. Med 50-foteren får du nå en Amel med bare en mast.

Les mer om Amel 50 her

 

Hallberg-Rassy 44

Hallberg-Rassy har valgt å gå for et bredt skrog og to ror med sin nye 44-foter, verdens mest moderne sentercockpitbåt. Vi elsker konseptet her oppe, men hva sier jurymedlemmene fra Sør-Europa?

Les mer om Hallberg-Rassy 44 her