ÅRETS BÅT I EUROPA
Lesernes kåring: Raske turseiler
Årets båt i Europa-prisen blir delt ut 19. januar. Frem til da kan SEILmagasinets lesere stemme på sine favoritter. Stem frem den beste raske turseiler
Årets båt i Europa blir kåret av en jury av journalister fra Europas ledende seilblader hvor SEILmagasinet er med. Vi har testet båter utenfor Orust, i i Sverige i august og Barcelona, i Spania, i oktober. Det er mange priser som blir delt ut i løpet av ett år, men ingen har samme status som Årets Båt i Europa.
I år ble det nominert tre til fem båter i fem ulike kategorier, mot fem i hver kategori tidligere. Nivået på de nominerte båtene var svært høyt i år. Aldri har det vært så mange sterke kandidater.
Det skjer mye innen utvikling av seilbåter, både for tur og regatta, og Årets båt i Europa er med på å vise hva som skjer.
Det er juryen som tar beslutningen om hvilken båt som vinner, men for gøy, lager SEILmagasinet en uhøytidlig avstemming hvor leserne kan komme med sin mening. Dette vil ikke ha konsekvenser for juryens avgjørelse.
Du finner alle de nominerte seilbåtene her.
ARCONA 435: Linjelekkert fra Sverige
Arcona er ett av verftene i nord som ikke har hatt ressurser til å sende båt til La Rochelle for testing. Arcona har vunnet før med sin 43-foter, og det er nettopp denne modellen som nå blir erstattet med en ny. Arcona har modernisert skrog og rigg, men beholdt den klassiske svenske innredningen med lette modifikasjoner.
GRAND SOLEIL 48: Spennende fra Italia
Grand Soleil holder ett høyt utviklingstempo, og lanserer en allsidig 48-foter denne sommeren. Båten leveres i to utgaver, i karbon, eller glassfiber, avhengig av kundens behov. I karbonversjon blir dette en svært potent båt, samtidig som at komforten under dekk skal beholdes.
Les mer om Grand Soleil 48 her
X4.6: Dansk suksess
Den nye X-serien til X-Yachts har blitt svært godt mottatt i markedet. X46 følger opp X49, og tilbyr mye av det samme, bortsett fra jollegarasje. Verftet har fått en mer italiensk tilnærming på interiøret, uten at det går på bekostning av seilegenskapene. i motsetning til 49-foteren, så har 46-foteren en tradisjonell plassering av vinsjer, som gjør båten også egnet for regatta.