Årets Båt i Europa 2018
Her er de nominerte båtene
Listen over potensielle Årets Båt i Europa-vinnere er klar. Her finner du høstens mest spennende nyheter.
SEILmagasinet er en del av den internasjonale juryen på 12 som nominerer, tester og velger vinnere av Årets Båt i Europa, bransjens viktigste pris som deles ut hvert år på messen i Dusseldorf i januar.
Færre båter
Juryen har i år fem kategorier, men har valgt å kytte ned antall nominerte båter i hver kategori fra fem til tre båter. Det skal gjøre at juryen får mer tid per nominerte båt, slik at testingen kan gjøres mer omfattende.
Første runde av testing foregår ut fra La Rochelle i Frankrike i september, mens andre runde vil foregå fra Barcelona i oktober.
Familieturseilere
Det er tre større båter som er plukket ut i denne kategorien, to franske og en tysk. Båtene er alle aktuelle som charterbåter, og for mange vil bli å finne hos charterselskapenes lister til neste år, eller i 2019.
Hanse 548: Hanse tetter hullet mellom 50 og 57-foteren med en nyhet som har mange av kvalitetene til Hanse 588. Mer lys under dekk og muligheter for fast biminitopp er stikkord.
Beneteau Oceanis 50: Oceanis 50 sier litt om hvordan det franske verftet ser på hvordan turseilere skal være i fremtiden. Båten kan levers i mange ulike versjoner, også i en «First»-versjon for dem som setter fart under seil høyt.
Les mer om Beneteau Oceanis 50
Jeanneau Sun Odyssey 440
Jeanneau lanserer denne høsten tre nye modeller i Sun Odyssey-serien. Den mest spennende er 44-foteren. Båten har et skrog mye til felles med Oceanis 50, men har i tillegg en del spennende løsninger.
Les mer om Sun Odyssey 440 her.
Luksuriøse seilbåter
Her blir det italiensk råskap i karbon mot konservativ fransk og svenske med nye ideer. To båter for langeturer i dårlig vær mot en optimalisert for Middelhavet.
AMEL 50: Amel er et av bransjens mest tillitsvekkende verft. Løsningene har vært konservative, men solide. Nå har Amel tatt et stort skritt mot fremtiden med sin nye 50-foter. Som Hallberg-Rassy har de beholdt sine kvaliteter, tross nye løsninger. Med 50-foteren får du nå en Amel med bare en mast.
Hallberg-Rassy 44: Hallberg-Rassy har valgt å gå for et bredt skrog og to ror med sin nye 44-foter, verdens mest moderne sentercockpitbåt. Vi elsker konseptet her oppe, men hva sier jurymedlemmene fra Sør-Europa?
Les mer om Hallberg-Rassy 44 her
Ice 60 er italiensk sportsbåt med komfort. En båt bygget i avanserte materialer og til en høy pris. Båten har linjer og egenskaper som Solaris og nyere fra Grand Soleil.
Raske seilbåter
Her er det nominert tre svært forskjellige konsepter. En kompakt og morsom italiener, en franskmann for raske strekk på havet, og et leketøy for Middelhavet fra Finland.
Grand Soleil 34: Det italienske verftet lanserer en båt som kan beskrives som en mellomting av en ORCi-regattabåt og en helgturseiler. Verftet har nok sett mot suksessen Italia 9.98, og forsøker på sin vri med en tilsvarende konsept.
Les mer om Grand Soleil 34 her.
JPK 45 FC: JPK er kjent for å bygge regattabåter som dominerer IRC i Frankrike og England. JPK 45 FC er ikke bygget for IRC, men for langtur for de rastløse. Båten kan beskrives som en snill og turvennelig versjon av en Class 40.
Club Swan 50: Nautor utviklet en oppsiktsvekkende båt for å markere sitt 50 års jubileum. Club Swan 50 har alt blitt en sterk klasse, og en slik båt er på vei til Norge, mens en annen seiler med norsk flagg i Middelhavet.
Spesielle båter
Vi hadde en nominert katamaran med foiler i fjor, og en kjølbåt med foiler i 2015. I år har to av tre foiler.
Beneteau Figaro 3: Figaro er en en-type havseiler for shorthandseiling i Frankrike. Klassen er en springbrett opp til IMOCA 60-klassen, og de fleste deltagerne er proffe eller halvprofesjonelle. Figaro 3 skal ta over for dagens modell i 2019, og båten blir ekstrem. Foiler skal øke stabiliteten og gi et dynamisk løft.
Flaar 37: En ekstrem båt utviklet for lettvindseiling i Ungarn av et verft som også har bygget en IMOC 60. Flaar 37 kan leveres med vannballast eller vippekjøl.
TF10: TF10 er et foilende trimaran bygget i Nederland av DNA performance sailing BV. Verftet har en 35 års historie, og startet med å bygge A-class katamaraner. De bygde også den foilene katamaranen for Gunboat, en båt de har videreutviklet.
TF10 skal bli en entype trimaran, og skal ikke være for komplisert å seile. Tester har vist fart på 25 knop i 12 knops vind.
Flerskrogsbåter
I år har vi valgt ut to turkatamaraner, samt en tur trimaran, et svært spennende alternativ. To franske og en sørfarikansk.
Leopard 45: Leopard fra Sør Afrika har vært i tet når det gjelder utvikling av katamaraner, et marked som er i sterk vekst. Med verftets nye 45-foter får vi se om de klarer å holde seg med på utviklingen som foregår i Europa for tiden.
Neel 51: Neel er den eneste produsenten som bruker tre skog, og innreder sideskrogene også. Vanligvis er trimaranene trange under dekk. Det er ikke Neel 51. Med tre skrog tillater båten at det ene skroget flyr, noe som gir redusert motstand.
Saona 47: Fountaine Pajot imponerte med Lucia 40 i fjor. Nå kommer oppfølgeren på 47 fot. Båten er en typisk turkatamaran, aktuell for charter, men også for private kjøpere.