BREST: «Gitana 17» i høy fart mot mål i Bretagne.

I mål med to rekorder

Charles Caudrelier vant Arkea Ultim Challenge etter nesten 51 døgn på havet.

Publisert

Charles Caudrelier har ledet regattaen helt siden før Cape Town hvor Tom Laperche fikk en skade på sin båt og måtte bryte. I Stillehavet hadde vinneren en ledelse på hele 3500 nm på Thomas Coville på andre plass. I det Caudrelier krysset mållinjen i dag morges var ledelsen krympet til under 1300 nm.

To rekorder

Mange hadde forventet at Francois Gabarts solorekord rundt jorda fra 2017 ville ryke, men Charles Caudrelier brukte over en uke mer på sin seilas rundt jorda. Gabart seilte en trimaran uten foiler, mens fem av seks trimaranene i Arkea Ultim Challenge kunne fly. Dette gjør dem spesielt raskere i lettere vind, og skal gi et større spillerom for valg av ruter.

Charles Caudrelier seilte raskt, og satte ny rekord fra Ekvator til Kapp Det Gode Håp, og over Det Indiske hav, men avsluttet svakt.

Litt overraskende var også et døgnrekorden til Gabart på 851 nm også ble stående.

Charles Caudrelier seilte 28938 nautiske mil, og holdt en snittfart på 23,74 knop. Hadde han seilt korteste mulig rute, så ville snittfarten havnet på 19,93 knop, 2 knop tregere enn Gabart. 

I MÅL: Charles Caudrelier krysset mållinjen i Arkea Ultim Challange 27. februar.

Seilte lengre

Det er tre grunner til at Charles Caudrelier ikke slo rekorden til Gabart. Det første er starten. Gabart startet når forholdene var gunstig. Caudrelier startet til et gitt tidspunkt. Dette gjorde at Caudrelier brukte 14 timer mer tid til Ekvator.

Fra Ekvator til Sør Afrika var Caudrelier rask, og hentet inn tre timer på Gabart. Til Australia gikk det også kjapt, og mulighetene for rekord var stor.

En utfordring var at arrangøren hadde trukket isgrensen langt nord. De hadde også lagt inn store begrensningsområder rundt øyer, hvor det var større sjanser å møte hval. Det gjorde at Caudrelier måtte seile lengre enn Gabart. Caudrelier seilet over 1000 nm lengre enn Gabart.

Den tredje grunnen er at Caudrelier tok det forsiktig. Han hadde en suveren ledelse, og valgte å seile trykt. Han timet rundingen av Kapp Horn mellom to lavtrykk, etter å ha satt på bremsen. Her mistet Caudrelier over to døgn.

Caudrelier valgte også å søke nødhavn på Azorene og ble liggende i tre døgn.

Charles Caudrelier Francois Gabart
Jorda rundt50 d, 19 t, 7 m, 42 s42 d, 16 t, 40m, 35 s
Seilt distanse28938,03 nm27860 nm
Seilt snittfart23,74 knop27,2 knop
Reell snittfart19,93 knop22 knop
24 timers rekord851 nm
Ushant-Ekvator6d 7t 41m5d 17t 15m
Ekvator-Good Hope5d 17t 21m5d 23t 25m
Good Hope - Leeuwin6d 4t 41m7d 18t
Leeewin - Cape Horn12d 4t 43m9d 13t 5m
Cape Horn - Ekvator9d 15t 5m6d 22t 15m
Ekvator - mål10d 23t 14m6d 15t 10m

Ut på nye eventyr

Edmond de Rothschild Gitana team har holdt på siden 2011. De startet med å bygge om en MOD70 trimaran for å teste ut foiler. «Gitana 17», trimaranen som Charles Caudrelier nå seilte ble sjøsatt i 2017. Nå har laget en ny Ultime i produksjon. Neste vinter skal laget forsøke å sette ny Jules Verne-rekord, jorda rundt, men med mannskap. Da er det Francis Joyon og laget med «IDEC Sport»-rekorden som skal til pers. Denne lyder på 40 døgn, 23 timer , 30 minutter og 30 sekunder, satt i 2017.

Arkéa Ultim Challenge

7. januar går startskuddet for en soloregatta jorda rundt med verdens raskeste seilbåter. Arkéa Ultim Challenge har kopiert formatet til Vendee Globe, men i stedet for 60-fots enskrogsbåter seiles det med trimaraner på 105 fot. Og det vil gå fort. Mens 60-foterene bruker rundt 70 døgn, kan de gigantiske trimaranene seile ned mot 40 døgn. 

Arkéa Ultim Challenge starter fra Brest, helt vest i Frankrike, og går rundt jorda med Sørpolen til styrbord. Den teoretiske distansen rundt jorden er på 22 461 nautiske mil. Gabart seilte 27 860 nautiske mil da han satte rekorden i 2017.

Det er seks skippere som stiller:

Maxi Edmond de Rothschild: Charles Caudrelie,

Banque Populair: Armel Le Cléac'h 

SVR-Lazartigue: Tom Laperche

Sodebo Ultime 3: Thomas Coville 

Actual Ultime 3: Anthony Marchand

ADAGIO: Éric Péron

Ultime 32/23

 Trimaranene er konstruert etter en boksregel med maksimal lengde på 32 meter, og bredde på 23 meter. De er bygget for å kunne håndteres shorthanded, double eller single. 

Fartøyene er avanserte karbonkonstruksjoner på 15 tonn. Riggen er 36 meter høy, og bærer opp mot 600 kvadratmeter med duk. Bare masten veier 1,2 tonn. 

De mest moderne utgavene har foiler som løfter hele konstruksjonen ut av vannet. Flyhøyden kan justeres, noe som gir en stabil og effektiv foiling. «SVR-Lazartigue» begynner å foile i 22 knops fart, og det krever en vindstyrke på 12-14 knop (6-7 m/s). 

Ultime-trimaranene foiler perfekt opp til en bølgehøyde på tre meter. Er det mer sjø så seiler disse fartøyene delvis på foilene. Da vil de eldre båtene klare å holde følge

Den store fordelen med foiler er under 25 knops vind, og spesielt på kryss. Mens de eldre båtene gjør 22 knop, vil en som foiler gjøre 28 til 30 knop. 

.

.