Søndag starter en soloregatta non-stop med
flerskrogsbåter fra Brest. Det er første gang en slik regatta holdes, og bare
fire mennesker har seil jorda rundt, non-stop i en flerskrogsbåt før, færre enn
dem som har gått på månen. Det deltar seks seilere, men kun fem var klare da trimaranene
ble samlet i Brest forrige helg.
Færdig i siste liten
Etter Transat
Jaques Vabre før jul oppdaget laget til Tom Laperche
sprekker i brua mellom skrogene på «SVR-Lazartigue». Reperasjonene ble ikke
ferdige før i går kveld hvor båten ble dratt ut fra sin hangar i Port La Forét,
og rigges i dag. Planen er å være klare i Brest på lørdag, dagen før start. Det
er ca 70 nm fra Port La Forét til Brest. Du kan søke opp «SVR-Lazartigue» på Marine Traffic og følge ferden til Brest.
Lett start
Thomas Coville brukte bare fem døgn og ni timer
fra Den Engelske Kanal til Ekvator da han satte solorekord rundt jorda i 2016.
Så rask vil det neppe gå nå, selv om Ultime-båtene har blitt mye raskere, og de
vil seile marginalt kortere. Arkea Ultime Challenge
starter fra Brest kl 13.30 søndag, litt sør for øya Ouessant som er det sydlige
punkt på innløpet til Den Engelske Kanal.
Annonse
Også Bretagne har kald luft fra nord, og
starten blir kald, i lett vind fra nordøst. Mens Coville beregnet optimalt
starttidspunkt i 2016 for å få raskest mulig tid, vil ikke deltagerne i Arkea
Ultime Challenge få denne fordelen. Det blir lite vind ut fra start, og
passatvinden lengre sør ser heller ikke ut til å være så sterk.
Starter på lens
Rekorder å slå
Jorda Rundt: 42d 16h 40 m (Francois Gabart 2017)
Solo 24 timers rekord: 851 nm
(Francois Gabart 2017)
Ekvator til Ekvator: 30d 4h 50m (Francois Gabart 2017)
Ultime-trimaranene kan seile tre ganger raskere enn
vindstyrken, og er raskest på slør. Ut fra start kommer vinden rett inn i
hekken. Da må de krysslense. Under innspurten av Transat Jaques Vabre ble det
krysslens, og da viste «Banque Populair» seg sterk. Armel
Le Cléac'h i «Banque Populair» kan ha en fordel av værprognosene
de første dagene.
Ultime 32/23
Trimaranene er konstruert etter en boksregel med maksimal
lengde på 32 meter, og bredde på 23 meter. De er bygget for å kunne håndteres
shorthanded, double eller single.
Fartøyene er avanserte karbonkonstruksjoner på 15 tonn.
Riggen er 36 meter høy, og bærer opp mot 600 kvadratmeter med duk. Bare masten
veier 1,2 tonn.
De mest moderne utgavene har foiler som løfter hele
konstruksjonen ut av vannet. Flyhøyden kan justeres, noe som gir en stabil og
effektiv foiling. «SVR-Lazartigue» begynner å foile i 22 knops fart, og det
krever en vindstyrke på 12-14 knop (6-7 m/s).
Ultime-trimaranene foiler perfekt opp til en bølgehøyde på
tre meter. Er det mer sjø så seiler disse fartøyene delvis på foilene. Da vil
de eldre båtene klare å holde følge
Den store fordelen med foiler er under 25 knops vind, og
spesielt på kryss. Mens de eldre båtene gjør 22 knop, vil en som foiler gjøre
28 til 30 knop.
Arkéa Ultim Challenge
7. januar går startskuddet for en soloregatta jorda rundt
med verdens raskeste seilbåter. Arkéa Ultim Challenge har kopiert formatet til
Vendee Globe, men i stedet for 60-fots enskrogsbåter seiles det med trimaraner
på 105 fot. Og det vil gå fort. Mens 60-foterene bruker rundt 70 døgn, kan de
gigantiske trimaranene seile ned mot 40 døgn.
Arkéa Ultim Challenge starter fra Brest, helt vest i
Frankrike, og går rundt jorda med Sørpolen til styrbord. Den teoretiske
distansen rundt jorden er på 22 461 nautiske mil. Gabart seilte 27 860
nautiske mil da han satte rekorden i 2017.