Denne er revolusjonerende på mange måter
Arkema 3 Mini 6.50 prototype er full av nye ideer, og kan påvirke fremtidens båter.
Vi skrev om Arkema 3 Mini 6.50 prototype i vinter. Skroget er støpt av et helt nytt plastmateriale som er resirkulerbart. Firmaet Arkema har utviklet en termoplast med egenskaper som epoxy. Termoplast smelter ved høy temperatur, no som gjør at det kan benyttes flere ganger. Skroget er vakkumstøpt med karbon, og prosessen er svært lik normal produksjon på denne typen båter, bare at herdeplast er byttet med termoplast.
Termoplast og karbonfiber er ikke noe nytt. Elbilen BMW i3 er delvis bygget av karbonforsterket termoplast, men etter hva vi forstår, så blir bilens paneles presset ved hjelp av varme i former ut av plater.
Vingmast
Riggen til Arkema 3 Mini 6.50 prototype er også spesiell. Den består av et karbonrør med en myk vinge tredd over. Formen til vingene er bygget opp av et spilesystem. Masten er frittstående, men har doble akterstag. Hvordan revesystemet vil fungere vil spennende å se.
Ny type foiler
Fra i år er det tillatt med foiler i Mini Transat. Arkema 3 Mini 6.50 prototype er første båt på vannet bygget for de nye reglene. Båten har foiler som minner om siste generasjon IMOCA60, men det er en viktig forskjell. Utgangsvinklen til foilene kan vinkles noe som gjør at seiler kan justere om foilene skal gi løft, eller hindre avdrift. Dette er noe som ikke er mulig på IMOC60-båtene.
Den nye minien har også vinger på rorbladet.
Butt baug
Butt baug har vist seg å være langt raskere. Fordelen er høyere stabilitet. Når båten planer, ligger skroget på vannet, og krever ingen skarp baug for å kutte bølgene. Innskjerpete regler har hindret slike bauger i Class 40 og IMOCA 60-klassen.