Nordmann ønsket i nøkkelrolle i rekordforsøk
Når kinesiske Guo Chuan setter ut på sitt rekordforsøk på seiling gjennom nordøstpassasjen vil han ha Thorleif Thorleifsson som navigatør.
Guo Chuan har kjøpt Francois Joyons rekordholder for soloseilas jorden rundt og vil benytte båten til å sette rekord på passasjen mellom Murmansk og Cingdao. Prosjektet er fullfinansiert av sponsorer og tillatelser er gitt sv russiske myndigheter for å seile i russisk farvann.
I disse dager gjennomfører båten et treningsøkt i Biskaya før båt og mannskap setter kursen nordover i juli for å treffe optimale isforhold i Arktis mot midten av august.
Chuan selv er en erfaren havseiler og eventyrer med Volvo Ocean Race og jorden rundt non stop solo i en Class40 båt bak seg. Nå vil han ha med seg fire mann på ferden og øverst på ønskelisten står den norske navigatøren Thorleif «Toffen» Thorleifsson som i 2010 sammen med Børge Ousland var de første som seilte gjennom nordøst- og nordvestpassasjen i løpet av en sesong. Få har derfor større erfaring i arktisk seilas enn Thorleifsson som imidlertid ennå ikke har bestemt seg hvorvidt han vil ta utfordringen eller ikke.
Han drar likevel i disse dager til La Trinité sur Mer på den franske Bretagnekysten der han vil være med laget for en ukes trening. Han forteller til Seilas at han uansett vll delta i prosjektet i en rådgiverfunksjon, men at han har betenkeligheter med å seile en slik båt gjennom farvann der det kan være store ismengder.
Skulle man bli sittende fast i isen med en båt i denne størrelsen som er omtent like bred som den er lang (97 fot) vil skrogene bli utsatt for enorme vridningskrefter. Da kan båten brytes sammen på kort tid. Om det blir fri seilas og litt vind gjør en slik båt raskt over 20 knop. En kollisjon med en growler eller et isflak i denne farten vil også være ensbetydende med havari.
For Kina som sjøfartsnasjon er imidlertid denne ekspedisjonen svært interessant. Så sent som i 2013 var det kinesiske containerskipet «Yong Sheng» det første skipet i sitt slag som seilte nordøstpassasjen og med muligheter for å spare 6400 nm i forhold til ruten fra Europa gjennom Suez eller rundt Kapp det Gode Håp, sier det seg at det for Kinas handel med Europa og USA vil være svært betydningsfullt at denne sjøveien er åpen for kommersiell skipsfart. Kina har også signalisert sterk interesse for tilstedeværelse i Arktis og har under bygging en serie atomdrevne isbrytere som skal settes inn i virksomhet i nordområdet.
Prosjektet har fått World Speed Sailing Record Council til å registrere rekord for passasjen som ikke tidligere har vært seilt.