Klare for årets største utfordring
Første båt rundt Nordpolen for seil på én sesong?
I kveld legger Trond Aasvoll, Hans Fredrik Haukland og Finn Andreassen ut på det som kan bli en historisk seilas: De kan bli de aller første som seiler rundt Nordpolen i løpet av én og samme sesong. Samtidig kan det se ut til at det kan bli et kappløp om å bli først rundt – i beste Scott-Amundsen-ånd.
GUNSTIGE ISFORHOLD. Og når det gjelder isforholdene, fikk de i dag en oppløftende melding fra Knut Espen Solberg, som nå jobber for Det Norske Veritas med nettopp slike ting, og som skal være «is-ruter» for de norske seilerne.
– Nordøstpassasjen (NØP) er så godt som isfri allerede, og iskonsentrasjonene skal være minst i siste halvdel av september. Allerede nå, 27. juli, er det mindre is i NØP enn gjennomsnittet fra 1979 til 2007 for september. Nordvestpassasjen (NVP) ligger litt etter, en den kommer sakte, men sikkert, sier Knut Espen Solberg.
Han forteller at årets issituasjon i all hovedsak skyldes en uvanlig sterk havstrøm som går over fra Novaya Zemya nord om Svalbard og ut Fram- Stredet. Denne strømmen har bidratt med å vaske ut isen fra NØP.
Han mener at det norske prosjektets største utfordring er å kunne nå NVP i tide. RX II er ingen hurtigseiler, og etter at NØP er passert, gjenstår atskillige nautiske mil før de kommer inn i NVP.
– At de nå ser ut til å kunne komme raskt igjennom NØP, vil være svært gunstig for dem, sier Solberg.
GODT LASTET. Når RX II i natt legger ut fra Vardø, er båten godt lastet.
– Vi har 1300 liter diesel, 70 liter bensin, 440 liter vann, 25 liter motorolje, lampeolje, gassflasker, masse reservedeler til båten, frysetørret mat for en måned, et helt tørket reinslakt og dessuten handlet vi for 7000 kroner på Rema i går, forteller Trond Aasvoll.
– I dag skal vi på politikammeret for å stemple ut fra Norge, og noen mil utenfor Vardø har vi et sjekkpunkt der vi skal melde oss for russiske myndigheter. Vardø Radio hjelper oss med dette.
Trond Aasvoll har stor tro på at de skal klare å seile hele veien rundt i løpet av de neste månedene, og han gleder seg «som en unge» til å legge i vei.
KAPPSEILAS. RX II er imidlertid ikke den eneste båten som har tenkt seg igjennom NØP i år. I Kirkenes ligger den svenske båten EXPLORER OF SWEDEN med Ola Skinnarmo som skipper. De ankom nylig fra Svalbard, og ifølge det svenske prosjektets planer skal ferden nå gå videre gjennom NØP.
De har ennå ikke tilkjennegitt noe om at de akter å fortsette videre gjennom NVP også, men Aasvoll vil ikke bli forundret om de akter å fortsette også gjennom den passasjen når de nå øyner muligheten for å kunne bli de første og at forholdene er så gunstige som de er.
EXPLORER OF SWEDEN er en betydelig større båt enn RX II og har et mannskap på åtte. Båten er også tungt sponset og har et betydelig millionbudsjett. Det har ikke RX II.
– Akkurat nå tror jeg de har problemer med å få de nødvendige russiske tillatelsene, og det kan gi oss et gusntig «forsprang», sier Trond Aasvoll til SEILmagasinet.
GOD VÆRMELDING. Værmeldingen for de neste døgnene forteller at vinden skal løye utover kvelden, og for de nærmeste dagene ser det ut til å kunne bli rene «sommerseilasen» på vei mot Nordøstpassasjen.
– Starten blir imidlertid litt tøff. Det blåser fortsatt friskt og en RIB som var ute i dag kunne berette om høy sjø, sier Trond Aasvoll.
NRK lagde et innslag fra Vardø rett før RX II la ut, og det kan du se her.