Rekordrask Vendee Globe
Gjett hvor mye raskere Le Cléac’h er enn Fracois Gabart
Armel Le Cléac’h ligger nesten en uke foran Francois Gabart etter 29 døgns seiling.
De to i front har passert lengdegraden til Cap Leeuwin på det sørvestlige Australia. Tros for at de to i tet det siste døgnet har seilt på styrbord halser, hvor Thomson har sin foil inntakt, så har franskmannen rykket fra. Båtene jibbet over på babord halser på mandag morgen og det gir Armel Le Cléac’h en fordel. Le Cléac’h har opparbeidet seg en ledelse på over 100 nm.
Ny rekord
Armel Le Cléac'h har brukt 28 døgn, 20 timer og 12 minutter for å nå lengdegraden av Cape Leeuwin. Det er fem døgn, 15 timer og 16 minutter raskere enn Gabarts rekord fra fire år siden.
Langt foran
Sammenlignet med Fracois Gabarts rekord under Vendee Globe for fire år siden er nå Armel Le Cléac’h 2500 nm foran. Det er tilsvarende avstanden over Atlanterhavet. Det er nesten seks døgn siden Armel Le Cléac’h var på same lengdegrad som Fracois Gabarts rekordseilas var etter 29 døgn.
Ikke bare utstyret
Foilene gir økt fart, men den høye hastigheten til lederduoen skyldes også bedre værforhold. Båtene hadde en ekstremt rask seilas til Ekvator, og holdt tempoet høyt hele veien.
Paul Meilhat i «SMA» seiler Fracois Gabarts gamle båt, og har også seil mye raskere enn rekordholderen. Han ligger som båt nummer fire, den første uten foiler, og er 1300 nm foran Fracois Gabarts rekord.
Lengre vei
En faktor til er at Fracois Gabart seilte lengre nord enn det Vendee Globe seilerne gjør nå. Årets deltagere har nærmest tynt grensen mot syd. Det gir kortere distanse, men færre valgmuligheter når det gjelder rutevalg. Men isgrensen er trukket lengre nord syd for Australia denne gangen. Det var ett krav Australske myndigheter satte, fordi det gjør det enklere å berge forliste seilere. Det betyr lengre vei for seilerne denne gangen, enn for fire år siden.
Første utlending ute
Fem av de 20 båtene som startet er nå ute av Vendee Globe. Frem til i helgen var alle disse franske, men natt til søndag brakk masten til Kojiro Shiraishi. Den brakk i øvre halvdel, slik at den japanske skipperen kan bruke nedre del som nødrigg. Shiraishi er på vei mot Cape Town.