To store regattaer i Norge i 2017
Liv og vekst i Finnjolle-klassen
Det er vekst i Finnjolle-klassen i Norge – og det er blant master-seilerne det skjer.
Selv om Finnjolle-klassen så dagens lys i 1949 og snart runder 70 år, er det fortsatt liv i klassen – også blant seilere som satser ikke satser mot OL. Internasjonalt teller mesterskapene og regattaene flere hundre seilere i ulike aldersklasser, men også i Norge er det vekst å spore i Finnjolle-klassen. Men det er ikke blant de unge det skjer.
– Klassens nye seilere i 2016 var henholdsvis 50 og 57 år, forteller Tore Glen Berg, leder av Norsk Finnjolle Klubb.
NM og nordisk cup
Norgesmesterskapet i Finnjolle ble gjeninnført i 2013 etter at det hadde vært NM-stille i klassen helt siden 1976. Og fra og med 2013 er det blitt kåret en norgesmester i klassen hvert år. Flest deltagere var det i 2015 da det stilte 10 båter til start og OL-seileren Anders Pedersen fra Drøbaksund vant.
I 2016, da mesterskapet ble arrangert i Asker, deltok det seks seilere. Der vant Lars Johan Brodtkorb fra Horten. Anders og Lars Johan er de to unge seilerne i klassen; de øvrige er godt voksne.
– NM-et i Asker i fjor kolliderte med en stor Finnjolle-regatta i Sverige, og våre NM er åpne, så det påvirker deltagelsen. I år har vi imidlertid etablert en nordisk cup sammen med klasseklubbene i Sverige og Danmark, sier Glen Berg.
[Artikkelen fortsetter under bildet]
Cupen innledes 20.–21. mai på Rødtangen på Hurum i regi av Drammens Seilforening, og dit håper han det vil komme mange seilere. Den fortsetter 10.–11. juni i Uppsala i Sverige og avsluttes i Dragør i Danmark 16. og 17. september.
Norgesmesterskapet finner sted i Horten 26. og 27. august, og det, sammen med åpningsregattaen på Rødtangen, blir de to store Finnjolle-regattaene i Norge i år.
Lokal seiling og rekruttering
Men det seiles mer enn det, og kanskje mest i Asker Seilforening for tiden.
– Der er vi en flåte på fire båter, men vi vil gjerne bli flere. Vi er seilere fra 45 til 67 år og har det veldig trivelig. Vi seiler fast på torsdager og noen tirsdager og lørdager, og vi bedriver master og mosjonsseiling der resultatet ikke betyr all verden, sier Glen Berg.
En av fordelene med Finnjollen, ifølge Glen Berg, er at den er solid bygd og de er konkurransedyktige i minst 20 år – ikke minst i et norsk felt. Prisen for en brukbar bruktbåt er fra 25 000 til 55 000 kroner.
– De tre siste båtene vi kjøpte til Asker-flåten var av typen Devoti fra 1998 og 2000, og de betalte vi 30 000, 45 000 og 55 000 kroner for – inklusive mast, seil og jolletralle.
Andre anerkjente Finnjolle-merker er Vanguard og Pata.
En vekt for norske menn
Et spørsmål Finnjolle-lederen ofte får, er hvor mye man bør veie for å seile jollen.
– Som master-mosjonist spiller det mindre rolle, men en vekt på mellom 75 og 110 kilo er gunstig og vil vel være et vindu som passer for de fleste norske menn. Blant OL-seilerne ligger vel gjennomsnittsvekten på rundt 90 kilo. Fordelen med Finnjollen er at du kan tilpasse rigg og seil til kroppsvekten. Veier du 80 kilo skal du ha en myk mast og et relativt flatt seil. Er du i den andre enden av vektskalaen, er det stiv mast og dypere seil med mer kraft som gjelder.
– Men, sier Glen Berg,
– Jeg kan love deg at det ikke vil være mastestivhet og seil som er begrensningen din den første sesongen som Finnjolle-seiler.