Jolle som utfordrer gummibåten
Tyske AST Yachts & Composites utvider sitt tilbud av joller på messen i Dusseldorf. ASTender 340 Resolve har innebords elmotor.
AST Yachts & Composites startet med å lage foilsystem til A-Class-katamaranene. Så gikk de videre med å utvikle en seiljolle. I 2020 lanserte de en jolle bygget i karbon som har skap oppmerksomhet. Jolla på 2,8 meter veier bare 30 kg. Dette er joller som stort sett seilere har kjøpt. Med lav vekt kan du også bruke en mindre påhengsmotor. SEILmagasinet har observert disse jollene særlig på hekken av Outremer-katamaraner.
På messen lanserte også AST Yachts & Composites en jolle på fire meter.
Med elmotor
Nå kan du også kjøpe en jolle fra AST på 3,4 meter, og legger du godt med penger på bordet, så får du den med innenbords elmotor. Motoren yter 9 kW, tilsvarende 15 hk, og gir jolle en fart på rundt 20 knop. Med elmotor og konsoll, så øker veksten fra 43 kg til 71 kg. Da får du også et batteri under toften på 10 kWh. Det rekker til over en time på full fart.
Billig er det ikke. Jolla kommer på 330 000 kroner.
Patentert motor
Elmotoren er også interessant. Den er levert av Mitek, en italiensk elmotorprodusent som har flere spennende produkter. Her er det snakk om en løsning de har navnet Revolve. Denne motoren kan gjemmes helt bak akterspeilet, og ikke være i veien. Teknologien er patentert.
Bedre enn gummibåt
Jollene til AST fungerer som en gummijolle. Du sitter på sideskroget, men sitter høyere og tørrere. Under sidetoften er det bagger med plass til alt det du vil ham med deg i jolla. Du får en jolle som er bedre i sjøen, og planer med mindre motor. Du får også en jolle som tåler solstråler, og vil vare nærmest evig. Ulempen er at du ikke kan ta ut luften, og stue den vekk like enkelt.
Jollene er godt egnet for seilbåter med daviter for jolla.