Klare for returseilas over Atlanterhavet
Å seile hjem fra Karibia kan bli langt tøffere enn å seil over. Flere norske langturbåter gjør seg nå klare.
Noen har alt satt i gang. «S/Y Solskinn» la ut fra Miami 24. april til Bermuda hvor de ankom på søndag. Å legge ruta om til Bermuda deler krysningen inn i flere etapper, men gjør seilasen lengre.
«S/Y Solskinn» er en X-452 fra Asker. Du finner trackingen av båten her.
I mai har de kraftige lavtrykkene i Artlanterhavet roet seg ned, men det viktig å følge med på lavtrykkene for å unngå uvær. Forholdene kan bli langt tøffere enn å seile med passatvind fra Kanariøyene til Karibia før jul.
Sjekk været
Værrouting er en viktig del for tygg seilas. En løsning er FastSeas som gjør jobben enkelt for deg. Den koster 5 dollar i måneden å bruke, men du kan utføre fem ruter i måneden gratis. Satellittkommunikasjon for trygg havseilas er et av temaene i neste SEILmagasin som nå er til trykk.
I etapper
Karoline og Espen Nygaard i Comfortina 42 «Marlene» skal også til Bermuda, men ligger fremdeles i Karibia.
– Vi håper å kunne seile rundt mandag den 8. mai herifra, men det er det været som avgjør. Turen opp beregner vi til 4,5-6 døgn. I tall er de tre neste etappene våre BVI-Bermuda 800 nm, Bermuda-Azorene 1800 nm og Azorene-England 1200 nm. Til sammenlikning seilte vi 3200 nm på turen fra Kanariøyene til St Lucia. Så det er jo faktisk betraktelig kortere etapper vi nå har foran oss.
Vi seiler via Bermuda fordi vi ikke ønsker en så lang etappe, og fordi vindene som oftest gjør det slik at man må nordover nesten helt til Bermuda uansett før man kan seile østover til Azorene, skriver paret på sin blogg.
Alt i gang
«Opptur» en Lagoon 500 og «Summer Star», en Jeanneau Sun Odyssey 54 DS er alt i vei. Begge disse båtene seilte ARC+, men seiler direkte rute fra til Azorene. «Opptur» har opplevd tøft vær i Atlanterhavet, og må seile med permanent rev i storseilet etter en flerre. Katamaranen har alt seilt videre fra Azorene.
«Summer Star» startet krysningen for en uke siden, og merker nå at det blir kaldere.
– Da er kaldfronten unnagjort, den passerte oss i natt mellom 1 og 4 og det var nydelig da det klarnet opp bak den! Vi slapp heldigvis unna både lyn og regn, det eneste vi merker er vind og bølger, men det er bare greit. Det blåser nå en frisk bris rett fra nord, dette gjør at vi har kurs rett østover. Onsdag skal vinden uansett løye og dreie på vest-sydvest, så da får vi anledning til å komme oss litt mer nordover igjen. Vi har flotte dønninger i tillegg til vindsjø så det blir en del bevegelser i skuta og søvn er ikke alltid like lett. Så det er en sløv dag for alle om bord. Vinden er kaldere enn jeg har kjent på lenge, på et år faktisk, nesten litt deilig med sko, genser og seildress! Strålende sol har vi så alt er fint her ute 1276 nautisk mil fra Azorene, ca. 8 døgn om vinden står. Ingen lider av utpreget landlengsel ennå, men når vi nærmer oss slutten av uken og 2 uker på havet kommer det nok, rapportere Linda Øverås fra «Summer Star».
Klargjort båten
Mange norske båter legger ut denne uken eller i staren av neste.
«S/Y Hakuna Matata», Comfort 30 fra 1983, med Johanna Brämersson og Sigurd Tengs slår følge med «S/Y Mosaikk», Comfortina 32 med Jakob Slettevold og Eirin Bråten Nygård.
– Nå ligger vi i Great Harbour på Jost van Dyke, en liten øy nord for Tortola. Her sjekker vi ut av BVI før vi drar til Lee Bay litt lenger øst for å møte Mosaikk som vi skal prøve å holde følge med over. Følg oss på trackingen og send oss gjerne en melding! Vi kommer med en daglig facebook oppdatering hele veien. Turen er på 2250 – 2500 nautiske mil, og vi beregner 23-28 døgn. Asorene neste, meldes det fra «S/Y Hakuna Matata».
Også Sun Odyssey 42 DS «Go Beyond» og Bavaria 47 AC «Endorphine II» vil legge ut i løpet av uken.