To herlige dager med Bavaria C45
Sol, varme og solgangsbris. Dette sammen med en spennende nyhet fra Tyskland.
Som første båtblader i verden har SEILmagasinet og tyske Die Yacht vært å seilt nye Bavaria C45 ut fra Leangbukta i Asker. Bortsett fra noen charter-båter, så er dette den første båten av denne modellen som er seilklar.
På tirsdag testet vi sammen med kollegaer fra Tyskland i vind over 10 m/s på det meste. Onsdag tok vi med Bavaria-eier Atle Strøm, som har hatt en Bavaria Cruiser 46 fra 2006, for å høre en ekstern Bavaria-kjenner om båtens styrker og svakheter.
Godt kjent med merket
Atle Strøm kjøpte sin første Bavaria på 90-tallet. Den kjøpte han brukt, og var en båt fra sen 80-tall, bygget lenge før verftet var kjent her hjemme. Den ble senere byttet ut med en Bavaria 38 AC, som igjen ble oppgradert til en 46-foter for 12 år siden.
– Jeg har hatt minimale problemer med båten. Det meste er slik det var når den ble levert. Seilene har fått noen nye spileposer, og uvbeskyttelse, men ellers er det få påkostninger som har vært nødvendig. Selv elektronikken spiller, forteller Strøm. Han jobbet tidligere i Lunde Båt som solgte Bavaria, men er nå i forsikringsbransjen etter noen år i Redningsselskapet.
Liker oppsettet
Bavaria har sett mot Hanse, og valgt samme løsning med selvslående fokk, samt føre alle liner og fall bak til rormannen. Det er en løsning Strøm liker, og mener det senker terskelen for å båteiere ruller ut seilene sine. Han har selv en rullemast, men 46-foteren ble levert med en enorm stor og tung genua. Den har han byttet ut med en mindre, som er lettere å håndtere.
En kostbar oppgradering
– To millioner kroner må jeg ut med for å oppgradere til denne, forteller Strøm. Båten vi seiler koster 3,4 millioner, to millioner mer enn hva Atle mener han kan få for sin 12 år gamle båt.
– Jeg betalte vel rundt 1,8 millioner kroner for 12 år siden, så verdifallet har ikke vært så gærent, mener Bavaria-eieren.
Verftet har lagt lista høyere med den nye C-serien. Båtene er bygget med vakuumteknikk, som gir ett lettere og sterkere skrog. Selv lengden ikke er større en den 12 år gamle forgjengeren, så er det større i alle andre retninger. Båten koster en halv million kroner mer enn Bavaria Cruiser 46 som fremdeles er i salg som ett rimeligere alternativ.
Full test kommer i SEILmagasinet nr. 5 som kommer etter sommeren.