Avreise 080808
I morgen legger losskøyta «Ejdern» ut på langturferd. – Målet er å reise til steder vi ikke senere kommer til, forteller Ole Brodersen på bryggekanten på seilmakerkroa i Lyngør.
STORT BILDE: Mannskapet om bord i «Ejdern» i Lyngør.
Lyngør;
Seilas har besøkt Lyngør og mannskapet på «Ejdern», som er i ferd med å avslutte de siste forberedelsene til langturen som starter i morgen, 8.august 2008. Muligens også klokken 0800..
Kaptein om bord er Jon Håkon Hageli, mens det øvrige mannskapet består av Ole Brodersen, Harald Fougner og Emil Schwabe-Hansen. Tre av gutta kommer fra Lyngør-området, mens én er fra Bærum.
Det er ikke tilfeldig at guttene seiler med «Ejdern». Det å kunne seile denne gamle skøyta er faktisk grunnen til at jeg sa ja til å bli med, bedyrer seilmakersønn Ole Brodersen, som selve studerer reklame i Oslo.
– Båten er en utrolig kul arena for opplevelser. Målet er ikke bare å komme i havn, men å seile.
Kaptein Jan Håkon har bodd i båten i Oslo over lengre tid, og trekker frem sikkerheten som en av båtens beste egenskaper.
– Den er over 100 år gammel, bunn solid og har overlevd mye, understreker han.
Årer istedet for motor
Kvartetten lover at det ikke blir mye motorbruk når de seiler av gårde.
– Motoren vil vi kun bruke i nødtilfeller eller i trange havner og elveløp, lover gutta, som heller vil ty til medbrakte årer i ask fra 1950.
Hvor lenge gjengen blir ute er ikke helt bestemt, men senhøsten 2009 er satt som en foreløpig frist for å komme tilbake.
– Vi får se etterhvert hvor gøy det er å seile i forhold til å dra hjem og gjøre karriere, flirer gjengen.
Ukjente steder
I store trekk går seileruten via Skottland og Kaledonienkanalen ut til i Irskesjøen. Så seiler guttene til Azorene og videre til Kapp Verde og Brasil. Planen er å besøke Grønland på hjemturen.
– Planen er å besøke steder som vi tror at vi ikke så lett vil komme til senere i livet; som Cuba, Colombia, Venezuela og så videre, avslører gutta. Kanskje følger de kysten fra Brasil til Panama.
Fordelingen av oppgaver underveis er klar; Jon Håkon er elektriker og har ansvar for sikkerheten, Harald er «skipslege», førstehjelper og diplomat, Ole er stuert og kommunikasjonsansvarlig og Emil er navigatør om bord.
Kameratgjengen har ambisjoner om å skrive reportasjer fra turen underveis, og når Harald mønstrer av til jul vil han erstattes av en tekstforfatter som vil fungere som skrivende mannskap.
Forventningsavklaringsmøte
Seilmakersønnen Ole tror at de menneskelige utfordringene blir langt større enn de tekniske, til tross for at det er helt nytt med gaffelrigg samt at alt er tyngre enn på en moderne båt. «Ejdern» har nemlig ikke en eneste vinsj.
– Derfor har vi hatt forventningsavklaringsmøte, hvor alle har lagt frem sine forventninger og engstelser for turen, slik at vi får færrest mulig overraskelser underveis.
Seilende antikvitet
«Ejdern» er en losskøyte tegnet av Albert Andersson i samråd med Colin Archer, hun er bygget i eik og furu hos Lundgren og Karlsson på Klippan i Gøteborg i 1894. Hun er 39,5 fot lang over dekk 14,5 fot bred og stikker 6 fot i vannet. Skøyta var først losbåt ved Haradskär på Østkysten av Sverige til 1930. Båten har hatt to eierskifter siden dette, og ble siden importert til Norge som antikvitet på grunn at at den var over 100 år.