SKINNENDE TRE: Enten det er jolle, skøyter eller hekken på "Eileen II".
Det er dette synet som lokker svensken over til Risør.
Svenske Bo-Ragnar Skarström.

– Jättetrevligt i Risør

Svenske Bo-Ragnar Skarström er på trebåtfestivalen for tredje gang. – Noe sånt har vi ikke hjemme, og stemmningen her er helt unik, mener han.

Publisert Sist oppdatert

FRA SVERIGE: Bo-Ragner Skarström med sin Koster-båt «La Nova»

Risør;

– Jeg forsøker hvert år å lokke med meg trebåtvenner hjemmefra, men det er ikke å enkelt, ler Bo-Ragnar Skarström. Svensken har med sin Koster seilbåt  og besøker Trebåtfestivalen for tredje gang. Han skulle gjerne sette at flere tok turen over fjorden sammen med han.

– Vi har desverre ikke like mange trebåter av de opprinnelige slaget igjen som dere har her i Norge, og heller ingen trebåtfestival hvor man kan komme og møte andre trebåtentusiaster.

Skarstöm har hatt forskjellige Kosterbåter, tilsammen over ti stykker, før han kom frem til "La Nova". Den 43 år gamle veldholdte båten ble bygget av Arne Arksund i SS Fram, utfra svenske Kosterforbundets bygningsregler. Kosterreglene omfatter kvadratmeterbåter (18-45), og "La Nova" tilhører 25 kvm-klassen, som er den største klassen. Skarströms båt har hatt fire tidligere eiere og har seilt til England én gang.

Eieren forteller at han de siste årene har brukt 30-40 timer på vårpussen. Han har heller ikke lakkert den i år, selv om den skinner som bare det.

– Jeg måtte bruke litt ekstra tid første året etter å ha kjøpt den, men nå er det snakk om jevnt og trutt vedlikehold. Og da tar det ikke så lang tid lenger, bedyrer Skarström.

Skarström mener at man fortsatt finner den største samlingen med trebåter i SSFram-miljøet utenfor Gøteborg.

– Kosterbåtene og Fram-miljøet var opprinnelig arbeiderklassens seilmijø, mens de med litt bedre råd holdt til i Gøteborgs kungeliga segelsällskap (GKSS) forklarer Skarström, og smiler.

 – For 30-40  år siden var Koster-båter som denne ansett som hverdags- og arbeidsbåter. Men det blir stadig færre igjen når som flere tyr til plastbåter, mener svensken.