J/Class
VM for de største og vakreste
J/Klassen har hatt VM med seks megabåter på startlinjen. Axel Magdahl navigerte vinnerbåten
Taktiker Bouwe Bekking uttalte før regattaen at dersom de kunne være blant de tre beste i hver eneste seilas ville det trolig holde til å vinne hele regattaen. Det viste seg å stemme. - Vi startet alltid fritt og kunne alltid, men unntak av i en seilas velge fritt hvor vi ville gå. Jeg synes vi gjorde en bra jobb ved å la båten gjøre arbeidet for oss og gjøre det enklest mulig.
«Lionheart» er et nybygg fra 2010 som et resultat av en analyse foretatt av Andre Hoek i Hoek design av åtte tegninger gjort av Olin Stephen og Starling Burgess for Harold Vanderbilt og som førte til byggingen av «Ranger» som forsvarte America's Cup i 1937. «Ranger» ble hugget opp i 1941 og bygget på nytt i Danmark i 2003. Av de resterende syv tegninger anslo Hoek «Lionheart» til å være den beste båten som deretter ble bygget av Freddie Bloemsma og Claassen Jachtbouw for en hollandsk eier.
J-båtene som gjerne har eieren til rors har imidlertid profesjonelle seilere til å navigere og manøvrere båtene for seg. «Lionheart» har siden den var ny hatt Bouwe Bekking som taktiker og Aksel Magdahl som navigatør. Båten vant også Terry Kohler Trophy, til beste båt i 2017 sesongen, medregnet St Barth's Bucket, America's Cup J Class Regatta på Bermuda og det første verdensmesterskapet for J/klassen noensinne. nettopp avsluttet i Newport.
Resultater etter syv seilaser.
1 Lionheart 17pts (3,3,3,1,3,2,2)
2 Hanuman 20pts (1,4,1,2,5,6,1)
3 Ranger 24pts (5,6,4,3,2,1,3)
4 Topaz 27pts (4,1,6,5,1,5,5)
5 Svea 29pts (2,5,5,4,4,3,6)
6 Velsheda 30pts (6,2,2,6,6,4,4)