MITT HAV
Skal jibbe etter Wirkola
Det er ingen enkel jobb å overta redaktørjobben etter Morten Jensen, grunnleggeren av SEILmagasinet, kollega i fem år, og tidligere konkurrent. Morten har nådd pensjonsalder og trapper ned, men gir seg ikke. Sannsynligvis vil han bidra med minst like mye stoff til bladet, men slipper unna administrative oppgaver.
Jeg har ambisjoner om å fortsette å gi ut et av Europas beste båtblader. Det er i hvert fall hva jeg hører at SEILmagasinet er blitt av utenlandske kollegaer i Årets Båt-juryen. Denne oppfatningen hører jeg gledelig nok også ofte blant bransjefolk.
Vi hevder ubeskjedent at vi er Europas beste båtblad på digitalt innhold, og det er gledelig å hilse mange nye digitale abonnenter velkommen. Hver dag får vi nye abonnenter via våre nettsider. Mange leser oss dessuten via Magasin+, Aftenpostens app hvor vi er et av mange utvalgte kvalitetsblader under én paraply.
Interessant statistikk viser at «Bli abonnent» er den 13. mest leste saken på våre nettsider i 2018. Nesten halvparten av KNS' medlemmer har nå full tilgang til vårt digitale innhold, som omfatter alle artiklene vi har publisert i Seilas fra 2006 til 2016 og samtlige artikler i SEILmagasinet fra og med 2012.
Da vi startet med å publisere pluss-saker for to år siden fikk vi klager. Da ble disse sakene lite lest. Nå får sakene som krever innlogging ofte like mange lesere som sakene som ligger åpne. I fjor hadde SEILmagasinet.no 343.324 brukere (unike lesere) ifølge Google Analytics. Antall sidevisninger ble doblet til nesten to millioner, og gjennomsnittlig lesetid gikk opp med over 200 prosent. SEILmagasinet har altså sterk medvind i en tid hvor store deler av mediebransjen stamper i tung motsjø.
Stoffmiksen i SEILmagasinet skal beholdes. Vi skal gi ut et seilblad for hele seilfolket. Om det blir endringer, så vil det bli en dæsj mer praktisk stoff. Vi vil publisere artikler fra danske Torsten Rasmussen, som har en stor tilhengerskare i Danmark. Han er ekspert på feltet, og vi vil tilpasse hans ekspertise til norske forhold.
Min kurs er tettere dialog med leserne. Tips om saker, og tips for å gjøre bladet bedre. Vi vil skrive om aktuelle båter på bruktmarkedet, og vi vil hente tilbakemeldinger om ulike båttyper via vår nettside og Facebook-side. Vi håper at leserne vil engasjere seg i debattene på SEILmagasinets Facebook-side.
Min egen båt, TwoStar 36 «Cilantra», er også et eviggående prosjekt som jeg vil dele med leserne. I dette nummeret kan du lese om hvordan det gikk i 2017 da jeg testet ut kobberfritt bunnstoff. I høst har jeg revet ut et mislykket eksperiment med Kebony i stedet for teak i cockpiten. Nå har jeg lagt et mykt og sklisikkert belegg som er godt kjent for surfere og windsurfere. Eva-belegget er også særdeles prisgunstig. Planen er også å montere solcellepanel på båten, før sesongen.
Det er blitt lange dager for å få dette bladet du nå holder i hånden ferdig. Jeg håper du finner mye interessant lesestoff enten du leser oss på papir eller skjerm.
Tips, ris og ros mottas gjerne. Du treffer meg på epost axel@seilmagasinet.no.