Baltic 62 – skreddersøm i serie
Baltic 62 – skreddersøm i serie
Baltic 62 – skreddersøm i serie

Baltic 62 – skreddersøm i serie

Den første Baltic 62 ble bygget for komfortabel turseiling i Middelhavet. Etter en hel sesong under seil og premierevisning på høstens båtmesse i Genoa, har verftet besluttet å lansere båten i en «semi-custom» serieproduksjon.

Publisert Sist oppdatert

Finske Baltic har lykkes å beholde sin posisjon blant verdens ledende produsenter av moderne havkryssere, både «one off»-konstruksjoner og seriebygde båter. Siste nyhet fra Baltic er en 62-foter som nå har seilt en hel sesong i Middelhavet og som ble vist på den store Genoamessen i oktober. Båten vakte der betydelig oppmerksomhet og verftet legger derfor opp til serieproduksjon og tilbyr flere innrednings- og utstyrsversjoner.

Det er Judel/Vrolijk som står for linjene og Vismara interiøret. Båten har fått mye seil og er optimalisert for lettvindsseilas og enkel håndtering ved hjelp av en kombinasjon av elektriske og hydrauliske systemer. Alle vinsjene er for eksempel utstyrt med trykk-knapper, så her trengs ingen vinsjgorillaer. Kjølen kan løftes opp for seiling i grunt farvann. Masten er bygget i karbon og har tre akteroversvepte salingshorn som gir god støtte for riggen med redusert behov for lensetakler.

Moderne og funksjonelt

Under dekk er det et også moderne og funksjonelt. Interiøret er lyst og rommelig, bygget i skum-sandwich med teakfinér ytterst. Alt støyende utstyr er samlet og montert i motorrommet, som er meget godt lydisolert. Hele innredningen er lagt opp til trivsel og komfort nede i båten også; Aircondition, ismaskin, dypfryser og et stort, flatt TV-panel blir standardutstyr.

Man kan velge mellom flere innredningsløsninger; eierkabinen forut eller akter, én eller to cockpiter. Alle variantene har fire dobbeltkabiner.

Hitech skrog og dekk

Skroget og dekket er vakumstøpt med et laminat bygget opp av epoxy, aramid og glass samt Core Cell-skum, herdet i 50 graders varme i 16 timer. Det gir en meget sterk og samtidig lett konstruksjon.

Tekniske data

Loa 19,05 m, lvl 17,54 m, bredde 4,85 m, dyptgående 2,4 / 3,4 m, deplasement 19 tonn, ballast 7,2 tonn, IM 24,95 m, J 7,20m, P 25,4 m, E 8,64 m. Dieseltanker 800l, Yanmar 4BY180, 180 hk (132kW), baugpropell Max Power R200.

Mer informasjon: www.balticyachts.fi