Båt har hatt alvorlig skade før kjøp
Skaden ble ikke opplyst av eier - i kjøpekontraktene står "Dersom ikke annet fremgår av spesielt i denne kontrakt garanterer
selgeren at:
Båten ikke har vært utsatt for alvorlig skade som følge av kollisjon e.l. (se anmerkning i § 5)...§ 5 - KOMMENTARER/TILLEGGSOPPLYSNINGER
Anmerkninger:
Båten har en produksjonsfeil i gelcoaten i cockpit, samt en vannlekkasje fra rekkestøtte eller vindu på styrbord side akterut. Disse vil bli utbedret på selger regning. Båtens undervannskrog blir sjekket på slipp i Stavanger for å bekrefte at båten ikke har skader på undervannskroget.
Selger utsteder ”Bill of sale” (for overføring av eierskapet i skipsregisteret NIS/NOR) etter oppgjør er betalt inn på selgers kundekonto.
Det vil bli foretatt en endelig funksjonstest av båten ved overtakelse og det forutsettes at alt teknisk utstyr virker."
Seinere dokumentasjon viser til omfattende reparasjon i 2004 (over 90.000 kroner) En grunnstøting nå har ført til at takstmann mener at det er den gamle skaden som ikke er skikkelig reparert og vi frykter at vi ikke får erstatning for ny grunnstøting. Båten ble kjøpt i febr 2009. Hva gjør vi? Tidligere eier har ikke opplyst om skaden - men vi har funnet dokumentasjon på verkstedet som har gjort jobben. Kan vi sende deg de to dokumenter for vurdering?
Av det du beskriver tolker jeg dette som et båtkjøp mellom en profesjonell part og en forbruker. Det vil da være forbrukerkjøpsloven (Fkjl.) som vil komme til anvendelse. Hva som er å anse som en mangel følger av forbrukerkjøpsloven.
Tingen som i deres tilfelle er båten skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen jfr. Fkjl. § 15.
Båten har en mangel dersom den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15, eller selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet jfr. § 16 første ledd bokstav b.
Selv om tingen er solgt « som den er » eller med lignende alminnelig forbehold, foreligger det en mangel når tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers, eller når det foreligger forhold som nevnt i § 16 første ledd bokstav b (se over).
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må dere innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år, for dere vil det være en fem års reklamasjonsfrist.
Forbrukerens krav ved mangler :
Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren
· velge mellom retting og omlevering
· kreve prisavslag
· kreve heving
· kreve erstatning
Lykke til!
Med vennlig hilsen
Rett og Rimelig-kjeden
www.rettogrimelig.no