Stadig flere får øynene opp for at Norge er nærmeste ferieland.

Velkommen til seilåret 2022

I 2022 vil folk stå i kø for å kjøpe båt mens bransjen sliter med å levere varene, og messene går nok et usikkert år i møte.

Publisert Sist oppdatert

Det heter seg at man skal være forsiktig med å spå, særlig om fremtiden. Verden er usikker, men det er noen klare trender ved inngangen til et nytt år.

Koronapandemien har dominert nyhetsbildet i store deler av verden de siste to årene. Med den nye omikron-bølgen vil også 2022 preges av sykdomssnakk og smittevern. Reiselivet og utelivet lider, mens båtlivet blomstrer. Mange båtprodusenter har solgt ut hele produksjonen for 2022, og kan ikke levere båt til nye kjøpere før i 2023 eller 2024.

Prisene

Bruktbåtprisene har vært lave i Norge på mesteparten av 2000-tallet, men nå selges stadig flere kurante bruktbåter til priser over den tidligere nybåtprisen, selv om det fortsatt er mulig å gjøre gode kjøp i Norge. Spådommer om krakk i båtmarkedet har så langt ikke slått til. Nybåtprisene vokser inn i det nye året som følge av sterk vekst i råvarepriser og fraktpriser, samt forsinkelser i hele leveransekjeden.

De siste årene med rekordlave renter og likviditetsstøtte fra sentralbankene har skapt bonanza i finansmarkedene, og mange har tjent gode penger på aksjer og eiendom. Verdens rike kjøper luksusyachter som aldri før. Samtidig advarer økonomer mot mulig korreksjon eller krakk som følge av renteøkninger i kjølvannet av stigende råvarepriser og frykt for inflasjon.

Energi

I SEILmagasinet har vi forundret oss over det labre seilbåtmarkedet de siste ti årene. Vårt søstermagasin Båtmagasinet viet årets siste utgave til båtlivet og energibruken. Energiprisene har føket i været gjennom året. Selv om elbåter er langt unna et massemarked, går utviklingen i retning av et mer energiøkonomisk båtliv i årene som kommer, fastslår Båtmagasinet. Da er jo seiling midt i blinken. I skrivende stund koster strømmen åtte kroner per kwh, og det er like dyrt å kjøre elbil som dieselbil, mens vinden er gratis nå som før. SEILmagasinet gir ikke opp troen på seilingens fremtid.

De siste årene har det vokst frem båtpooler der medlemmer av seilforeninger kan låne båter, og vi har fått apper for privat båtutleie. Foreløpig er omfanget beskjedent, men vi tror at denne formen for tilgang til båt vil være i vekst i tiden som kommer, ikke minst fordi det er trangt om båtplassene mange steder, og fordi enkelte kvier seg for ansvaret og arbeidet som følger med å eie båt.

Ferieland

Mange nordmenn har fått øynene opp for sitt nærmeste ferieland under pandemien. Norge er trygt og rent og byr på spektakulære naturopplevelser. Nå er det også kommet til mange gode restauranter, som byr på kortreiste kulinariske opplevelser fra den fantastiske sjømaten vi finner langs hele kysten.

I populære gjestehavner er det nå trengsel i sommerukene, særlig da på Østlandet og Sørlandet, mens det er god plass mange andre steder. Norge har verdens nest lengste kyst når holmer og fjorder regnes med, og stadig flere oppdager nå Vestlandet, Helgelandskysten og Lofoten. NRK-serier om seiling i høst har neppe lagt noen demper på lysten til å oppleve kysten for seil neste år hos mange.

Båtutstillinger

Opplag og båtplasser er knapphetsgoder under press i landets mest folkerike områder. Flere og større båter er bare en del av forklaringen. Minst like viktig er høye eiendomspriser og omreguleringer til sjønære eiendomsprosjekter.

Mens bransjen blomstrer, har båtutstillingene har lidd kraftig under pandemien. Sjøen for alle er avlyst for 2022 på grunn av leveranseproblemene. På årets siste dag bestemte myndighetene seg også for å stenge Boot i Düsseldorf. Messebransjen har vært hardt rammet av koronakrisen, men slet med strukturelle utfordringer også før verden ble stengt ned. Allerede før pandemien ble London Boat Show stengt for godt, og Salon Nautic i Paris i desember 2021 var bare en skygge av seg selv.

2021 ble rekordår for bilbransjen, og Møller Gruppen spår nye høyder for bilsaget i 2022. Norges bank spår en forbruksvekst på hele seks prosent for husholdningene i dette nye året. For tiden er det hus, hytter, biler og båter nordmenn bruker penger på.

Båtlivet endrer seg, men at mange vil dyrke båtlivet også i 2022 er neppe en dristig spådom og sannsynligvis vil stadig flere gjøre det under seil. Godt nytt seilår!