Jac M. Iversen

JAC M. IVERSEN: Jac M. Iversen med sin sigar sitter til rors i en av sine motorbåter en gang i 1918 sammen med sin familie. Fra høyre er hans niese, mor, en ukjent mann, kona Signe, to søstre og to ukjente.
MINNIE: Med denne båten seilte Jacs svoger, John Bentinck Martin, rundt om i Norge og gjorde seg sine notater og knyttet kontakter i sitt spionarbeide.
VERFTET: Jac M. Iversens verft i 1913 der bygningen hvor 12 mR «Skum III» ble bygd, er under oppføring.
EJNAR: 6 mR «Ejnar» ble bygd for å vinne regattaer i England, men den fikk ikke forholdene den var tegnet til. Båten ble tegnet av Alfred Mylne og seilt av svoger Johnnies bror.
MANN OG KONE: Jac M. Iversen er på seiltur sammen med sin kone Signe.
SKUM III: Å bygge 12 mR «Skum III» var et av Jac M. Iversens største oppdrag. Båten ble bygd til Europauken i 1914 etter Charles Ernest Nicholsons tegninger.
OM Å VINNE: Helt siden to båter seilte side om side har det å komme først vært et poeng, og dette bildet forteller sin tydelige historie om hvordan det for over 100 år siden ble eksperimentert med skrogformer og seiltyper.
SPION: Jac M. Iversens svoger, John Bentinck Martin, var ham til stor hjelp når det kom til finansiering av verftet og i den daglige driften. Men han hadde også en annen agenda ved det å være i Norge. Han var en britisk spion.

En båtbyggers vanskelige vei

Jac M. Iversens verft i Son er ikke kjent som Anker & Jensens i Vollen i Asker er det, men Iversen virksomhet er ikke uten betydning. At verftet ble finansiert av en britisk spion, er en del av dets brokete historie.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER