Interessante seilbåter på Båter i sjøen

Messas dyreste seilbåt

30 millioner kroner må du ut med for å bli eier av en Lagoon 55 med det meste av utstyr. Seilmagasinets nye medarbeider, Bror Sonne, og Axel Nissen-Lie tok en titt.

Publisert Sist oppdatert

Lagoon 55 er et flytende palass, ikke en flytende hytte. Den 55-fots lange katamaranen har to skrog, og det gjør den så stor som en 100-foter. Den har også flere etasjer som gjør at du har enorme arealer med plass, både over og under tak.

Det holder ikke å selge huset for å kjøpe en Lagoon 55, du må selge en hel bygård. Men den er ikke messens dyreste. Det er en kabincruiser til nesten dobbel pris. Kjøpere av slike må også spare til drivstoff.

Ikke for alle

Det var kun de med avtale, eller pent tøy som fikk entre skuta. Det fikk meg til å føle at jeg var på en diger internasjonal båtutstilling.

Båten byr på fire digre lugarer med hvert sitt bad. Lugarene er på størrelse med hotellrom. Båten har også en bysse, som er mer et kjøkken.

Selv flybridge har tak. Det gjør den vanvittig høy. Dert er fra flybridge båten styres, også seilene. Bommen er på høyde med salingen på en normal seilbåt. Fritt for å ikke gå ut på bomnokken når storseilet skal monteres.

SALONG: Du har en stue inne og en terasse ute på 55-foteren.
HØYT: Alt styres fra flybridgen hvor du har god oversikt.

Enorme dimensjoner

Båtens badeplatform er også en jolleheis. Den kan senkes ned under vann, og løfte opp jolla med sine hydrauliske armer.

Lagoon 55 «Two» er utstyrt med teakdekk. Etter at Lagoon har lagt det på dette digre arealet, så har de ikke mer teak igjen. Du kan rett og slett ikke bestille teakdekk fra Lagoon lengre.

For internasjonalt farvann

55-foteren kom nettopp fra Frankrike til Norge. Moms er ikke betalt, for gjøres det, så er det 7,5 millioner kroner du neppe får tilbake om du skal selge båten igjen. Markedet for slike båter er utenfor Norges grenser, og blir båten eksportert, så må ny moms betales til det markedet den selges til. Slik er det for oss utenfor EU.

.