Ingen grunn til å møte opp med seddelbunken og forvente et kupp
De som forventer å gjøre et kupp ved å prute på messa sin siste dag vil bli skuffet. Lang leveringstid og stor usikkerhet i prisutviklingen preger seilbåtmarkedet.
Flere av de store seilbåtleverandørene som Beneteau, Bavaria, Dehler, Elan, Lagoon og Hallberg-Rassey er å finne på Aker Brygge denne helga. På forespørsel om leveringstid svarer flere av de 2024. De tar også forbehold om prisutviklingen fremover.
Noen trøblete år
Seilbåtmarkedet har vært preget av noen store hendelser de ti siste årene. Orkanen Irma i 2017 ødela hundrevis av seilbåter i Karibien, inkludert seilbåter som lå i såkalt orkansikre områder. Mange av seilbåtene var charterbåter. For en periode medførte dette at flere seilbåtprodusenter var fullbooket for lang tid. Deretter kom Covid som medførte store utfordringer i produksjonshastigheten. Det var også store problemer i leveranser fra underleverandører. Etterhvert slapp heldigvis Covid jerngrepet, men har blitt erstattet av stor usikkerhet i levering av råmaterialer, flaskehalser i internasjonal handel og energipriser.
Stigende priser
De som sist sjekket seilbåtpriser for femten år siden, og nå tar en sjekk på "Båter i sjøen" messa vil få seg en overraskelse. Prisene kan tilnærmet ha doblet seg i perioden hvis man tar utgangspunkt i antall fot. Det skal sies til leverandørene sitt forsvar at båtene i samme periode har vokst i bredde og høyde. I forhold til volum har prisen ikke økt så voldsomt som man kan få inntrykk av.
Tjent penger på nybåt
Prisutviklingen de siste årene har vært stigende, og flere av leverandørene kan fortelle om kunder som har solgt båter med god fortjeneste. En av leverandørene fortalte om kunde som umiddelbart har bestilt ny båt etter å ha tatt leveranse. Den kontinuerlige prisstigningen har gjort at selv to år gamle båter har kunnet bli solgt med fortjeneste.