SJEF: Fredrik Malmqvist styrer nå hele Orust Quality Yacht Group.
SJEF: Fredrik Malmqvist styrer nå hele Orust Quality Yacht Group.

Norsk byråkratis skaper utfordring for Arcona og Najad

Arcona og Najad er påmeldt med mange båter til Båter i Sjøen på Aker Brygge, men norsk utenforskap i EU gjør det dyrt, veldig dyrt.

Publisert

– Selv om båtene ikke skal selges, så må vi betale moms om vi flytter de svenske båtene over grensen til Norge, forteller en letter oppgitt Fredrik Malmqvist, sjefen for Najad, Arcona og Orust Yachtservice. Momsen blir betalt tilbake, men det påløper et gebyr opp 0,7 prosent av prisen. Det blir mange penger for en knippe båter til mange millioner kroner. 

– Vi er nå i tenkeboksen for å vurdere hvor mange båter vi skal sende til Norge, og det er trist. Mesen på Aker Brygge er hyggelig, og vi ønsker å vise frem flest mulige båter, forteller Malmqvist til SEILmagasinet. Vi treffer ham på Öppet Varv på Orust, og planen er å sette kursen mot Norge rett etter at Öppet Var er over. 

Båter i Sjøen i Oslo.
DYRT: Det er svært kostbart for utlendinger å vise frem båter i Norge fordi vi ikke er en del av EU.

Tapte på valutaen

Svensker liker å gjøre det etter boka, og følge regler. Magnus Rassy har betalt hvert år, men slipper billigere unna om båten som stilles ut har norsk flagg. 

– I fjor var vi uheldig med valutakursen i ukene at momsen stod på konto til tollkontoret. Vi må betale i norske kroner, og får tilbake i norske kroner. Det ble dyrt i fjor, minnes Rassy. 

Det er ikke noe problem for svenske ferieseilere å besøke Norge, men når en båt skal vises frem i kommersiell sammenheng, så blir det dyrt. Dette er noe både Norboat og Sweboat, bransjeorganisasjonene i Norge og Sverige, klar over.