Måleregler: Vi setter lys på handikap-systemene

HANDIKAP-SYSTEM: Alle variantene av ulike handikap-systemer er blitt til fordi båter av ulik type og størrelse skal kunne konkurrere mot hverandre.
IOR-BÅT: Gamblingen er en typisk representant for IOR-regelen som var populær på 1970- og 1980-tallet.
UTGANGSPUNKTET FOR LYS: Denne båttypen, Allegro 27, var utgangspunktet da svenske Lars-Olof Norlin skapte LYS-systemet. Båten fikk LYS-tallet 1,0.
MAXIRATER: Fordi kantekjøler er blitt hardt straffet av IRC-regelen, har 100 fots maxiratere som MAXIMUS måttet vike som hoverolle-innehavere i de store regattaene ? til fordel for mindre minimaxier fra 60 til 80 fot med fast kjøl.
JETHOU: Minimaxien JETHOU er et eksempel på en av de «heteste» regattabåtene som seiler etter IRC-systemet.
VERDENS RASKESTE: Båten ESSENSE, som er en Wally 143-foter, er den båten i verden med høyest IRC-måltall.

Ingen regel er rettferdig

For at ulike båter skal kunne konkurrere er det blitt utviklet forskjellige måleregler. Om de er rettferdige eller ikke, vil alltid bli diskutert. Jørgen Beyer Strømquist forteller om de ulike systemenes særpreg.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER