NY: More 40 skal være både rask og godt bygget. Da er det hyggelig med lav pris.
DEKK: Den utstilte båten har lang genuaskinne og vantene trukket inn på dekk. Storseilskjøtet er ført under dekk.
FESTE: Det er god plass rundt rattene. Cockpitdørken kan vinkles for bedre fotfeste for rormannen.
ANKER: Båten er en dyp ankerbrønn hvor kjettingen er ført under dekk. Ankeret er ført ut fra baugen via en stålarm. Ett baugspryd ville vært en bedre løsning.
BRED: Cockpiten er stor. Cockpitbordet kan lett fjernes for regattaseiling. Båten har seks vinsjer, plassert på tradisjonell måte.
LYS: Hvit kunstlær på puter og eik virker fremme i båt blant de svensk publikum.
EIERLUGAR: Forpiggen er stor, og uten bad er det plass til ett sminkebord.
AKTER: Stuerommet fra cockpiten tar litt av beinplassen i akterlugarene.
BAD: Båten mangler ett eget dusjrom.
NAVIGASJON: Kartbordet kan senkes, slik at det blir en benk på full lengde på styrbord side.
LETT: Dørken er laget av aluminiums honeycomb. Det er lett og sterkt.

Rask turseiler til hyggelig pris

More 40 har tatt turen fra Dusseldorf til Göteborg.

Publisert Sist oppdatert
ETTERSPURT: Einar Halldin i More Sailing forteller at verftet nå skal doble produksjonen fra 10 båter i 2017 til 20 båter i 2018.

– Dette er jo mer som et hjem enn en båt, kommenterer en svensk dame som besøker båten. Den er for charter, og da ønsker man en renere og og mer minimalistisk stil, forklarer mannen. Det er gøy å lytte på kommentarene. Det svenske publikum er konservative, og liker mahoganyen best. Båten som er utstilt er bestilt av en svensk kjøper på østkysten. Han har valgt lys eik, men båten kan også leveres med innredning i teak.

More 40 kom på vantet tidlig i vinter. Se de føsrte seilbildene her. 

2,5 millioner svenske kroner

Den utstilte båten koster kunden 2,5 millioner kroner. Den er da seilklar, og utstyrt med teakdekk. Også innredningen er spesialtilpasset. Båten kan leveres med ett eller to bad. Med ett bad er vanligvis badet bak erstattet med ett kartbord, men den svenske kjøperen ville heller ha en stor eierlugar foran, og beholde badet bak, og fikk det. Båten har også vantene trukket inn fra skroget, slik at båten kan utstyres med en genua. 

Cruiser-racer

More 40 er ett hakk mer racer enn More 55. Den utstilte båten er andre båt ut fra fabrikken. Første båt er solgt til Italia hvor den skal brukes til regatta. More 40 er konstruert av italienske Maurizio Cossutti, og han er dyktig til å tilpasse båtene ORCi. Cossutti har også tegnet de nye Bavaria modellene, samt Salona 40. 

Skroget er ikke ekstremt. Det har mye kurve, og ser ut til å være en mer kryss/lens-båt, enn en slørebåt. 

Les test av More 55: Bygd for havet og stort mannskap

Solid bygget

More 40 har den samme stålrammen som More 55. Stålrammmen er boltet fast i en ramme av glassfiber. Om båten skulle gå på grunn, så er ideen at rammen kan plukkes ut, rettes, mens bunnen lamineres opp. Det gjør at en slik reparasjon kan gjøres mye raskere og billigere.

Skrog og dekk er vakuumstøpt. Det gir ett sterkere og lettere laminat. Finishen på interiøret er OK, men langt fra Orust-kvalitet. 

Verftet i Kroatia girer opp produksjonen i 2018.

– Vi har en god etterspørsel, og selger langt mer til privatmarkedet enn forventet, forteller Einar Halldin under messen i Göteborg. Ambisjonen er å bygge 10 More 55, og 10 More 40 i 2018. 

Som charter

More 40 er konstruert for å erstatte Salona 38 som charterbåt i Kroatia. Ideen er å bruke båten til regattaseiling før og etter høysesongen, og på den måten strekke sesongen. 

Kjøper du båten for å ha den i charter, så slipper du moms, men den må spekkes opp. Prisen blir da 2 millioner kroner. More Sailing estimerer enn inntekt på 25 000 euro i sesongen. Normalt vil en slik båt være i Charter i 7-8 år, og da er båten i hvert fall nedbetalt med 80 prosent. Etter det kan båten enten selges, eller seiles hjem og bli momset inn. 

 

LYS: Hvit kunstlær på puter og eik virker fremme i båt blant de svensk publikum.
MAT: More 40 har en velutstyrt bysse med både kjøleskuff og kjøleboks.
STÅL: Rammen av stål tar opp krefter fra kjøl, mast og vant. Rammen kan enkelt løsnes, og løftes ut av båten.
BRED: Cockpiten er stor. Cockpitbordet kan lett fjernes for regattaseiling. Båten har seks vinsjer, plassert på tradisjonell måte.