Rask turseiler til hyggelig pris
More 40 har tatt turen fra Dusseldorf til Göteborg.
– Dette er jo mer som et hjem enn en båt, kommenterer en svensk dame som besøker båten. Den er for charter, og da ønsker man en renere og og mer minimalistisk stil, forklarer mannen. Det er gøy å lytte på kommentarene. Det svenske publikum er konservative, og liker mahoganyen best. Båten som er utstilt er bestilt av en svensk kjøper på østkysten. Han har valgt lys eik, men båten kan også leveres med innredning i teak.
More 40 kom på vantet tidlig i vinter. Se de føsrte seilbildene her.
2,5 millioner svenske kroner
Den utstilte båten koster kunden 2,5 millioner kroner. Den er da seilklar, og utstyrt med teakdekk. Også innredningen er spesialtilpasset. Båten kan leveres med ett eller to bad. Med ett bad er vanligvis badet bak erstattet med ett kartbord, men den svenske kjøperen ville heller ha en stor eierlugar foran, og beholde badet bak, og fikk det. Båten har også vantene trukket inn fra skroget, slik at båten kan utstyres med en genua.
Cruiser-racer
More 40 er ett hakk mer racer enn More 55. Den utstilte båten er andre båt ut fra fabrikken. Første båt er solgt til Italia hvor den skal brukes til regatta. More 40 er konstruert av italienske Maurizio Cossutti, og han er dyktig til å tilpasse båtene ORCi. Cossutti har også tegnet de nye Bavaria modellene, samt Salona 40.
Skroget er ikke ekstremt. Det har mye kurve, og ser ut til å være en mer kryss/lens-båt, enn en slørebåt.
Les test av More 55: Bygd for havet og stort mannskap
Solid bygget
More 40 har den samme stålrammen som More 55. Stålrammmen er boltet fast i en ramme av glassfiber. Om båten skulle gå på grunn, så er ideen at rammen kan plukkes ut, rettes, mens bunnen lamineres opp. Det gjør at en slik reparasjon kan gjøres mye raskere og billigere.
Skrog og dekk er vakuumstøpt. Det gir ett sterkere og lettere laminat. Finishen på interiøret er OK, men langt fra Orust-kvalitet.
Verftet i Kroatia girer opp produksjonen i 2018.
– Vi har en god etterspørsel, og selger langt mer til privatmarkedet enn forventet, forteller Einar Halldin under messen i Göteborg. Ambisjonen er å bygge 10 More 55, og 10 More 40 i 2018.
Som charter
More 40 er konstruert for å erstatte Salona 38 som charterbåt i Kroatia. Ideen er å bruke båten til regattaseiling før og etter høysesongen, og på den måten strekke sesongen.
Kjøper du båten for å ha den i charter, så slipper du moms, men den må spekkes opp. Prisen blir da 2 millioner kroner. More Sailing estimerer enn inntekt på 25 000 euro i sesongen. Normalt vil en slik båt være i Charter i 7-8 år, og da er båten i hvert fall nedbetalt med 80 prosent. Etter det kan båten enten selges, eller seiles hjem og bli momset inn.