Stor interesse for katamaran
Tønsberg Boat Show har åpnet, og et trekkplaster er Excess 11.
Båtutstillingen i Tønsberg har bare tre seilbåtutstillere, det er Bavaria, Beneteau og Dragonfly. Trimaranen fra Danmark står så bortgjemt i et hjørne at de færreste får med seg at båten inngår i utstillingen.
Skiller seg ut
En båt som trekker til seg mye oppmerksomhet er Beneteaus nye flerskrogssatsning, Excess, som endelig har kommet til Norge. Nautic Norway stiller ut Excess 11, som er seriens minste modell, en båt kjøp av norsk kunde, og seilt hjem fra Frankrike i Påsken.
– Publikum er svært nysgjerrig på katamaran, og mange har aldri vært inne i en slik båt, forteller Christian Lund i Nautic Norway. Han har solgt to katamaraner fra Excess i år, og den andre, en større modell, går til Middelhavet.
Da vi fikk Excess-agenturet for noen år siden så merket vi ingen etterspørsel. Nå er én av tre henvendelser om katamaraner, forteller båtselgeren. Han mener at vi i Norge har ligget bak trenden vi har sett i ellers i verden. Høy etterspørsel har også gitt lang leveringstid.
– Leveringstiden begynner å bli bedre, og vi kan levere båter for 2024, mener Lund.
.
Egnet for Norge
Excess 11 er bare 37,5 fot lang, og liten for å være en katamaran. Katamarankonseptet har tidligere fungert best i båter over 40 fot, med den 11 meter lange båten viser at formularen også kan brukes litt ned i størrelse. Tross begrenset lengde, så er dette en stor båt, både i pris og funksjon, og den er sammenlignbar med en 50-foter. Katamaran vekker interesse både fra seilbåt og fra motorbåteiere. Både Excess og Lagoon produseres av Beneteau, men Excess skal være mer moderne, litt enklere, og litt raskere.
Prisen på Excess 11 starter på 5,2 millioner kroner, men båten som står utstilt på messen har en pris på 6,5 millioner.