TÆRING: Messing tærer, ofte fra innsiden, og blir sprø. Metallet får en rødlig farge. Dårlig strømopplegg på brygger kan fremskynde tæringsprosessen. Fukt under dekk kan lede strøm langs bunnen av båten til metallet.
STØRRE: Den største ulempen med gjennomføringer av plast, er at de tar mer plass. De passer derfor ikke inn i alle båter.
BEST: Armert plast, eller kompositt, holder best, men markedet er foreløpig skeptisk til denne løsningen.
EKSPERT: Christer Lie er seiler ogrørlegger. Han har opplevd tæringpå skroggjennomføringene på sinArcona 430 og vet mer enn de fleste om emnet.
MESSING: Ventilene til Blake er sett på som klassens beste, men det er lenge siden disse var i bronse. Nå er de lagd av DZR-messing.
MERKING: Få er klar over kvaliteten på sine gjennomføringer. Denne på en Beneteau er merket CW617N som betyr ordinær messing, men ikke alle ventiler er merket godt nok. Den er også merket med strørrelse 3/4 tomme, og trykk-klasse, PN 25. Velger du ...
KOMBI: Hanse bruker nå plast på alle gjennomføringer, men messing på ventilen. Ventilen er dermed skjermet fra strømlekkasjer om bord. Plast kan kombineres med metall, men ulike metaller skal aldri blandes.

Bytt til plast

Skroggjennomføringer kan tære vekk. Økt bruk av strøm i båten gjør problemet verre. Gode løsninger finnes, men kundene er skeptiske.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER