Kjøl og rorprofiler

UNDER: Det er mye å hente på å passe på undervannskroget sitt. Både for cruising- og racingseileren.
FORKANT: Forkanten av kjølen er spesielt viktig å få glatt og jevn.
UTFØRT: Dette er en kjøl som Ferskaug er ferdig med. Kjølen tilhører en ny Bavaria og var i følge Ferskaug en «katastrofe» da han begynte på den.
IKKE BRA: Det er rimelig sannsynlig at dette ikke er en optimal kjøl. Her kan man oppnå mye ved å glatte ut og rehabilitere hele kjølen.
ROR: Per Ferskaug viser frem et ror som er «ok», men som likevel hadde blitt mye bedre om ujevnheter ble sparklet bort.
VC17: Stoffer du med VC17 bør du la det være avstand mellom bunnstoffet og aluminium.
TYPISK: Selv om kjølen i og for seg ser bra ut, mener Per Ferskaug at denne trekanten med fordel kan jevnes ut. Slike flater skaper turbulens.
HELT NED: Skal resultatet bli bra, må du helt, helt ned før du begynner å bygge opp igjen.
AKTER: Det er veldig viktig med en markant og skarp avslutning på kjøl og ror.
LANGT FREM: Det ligger noen timers arbeid for å få dette skroget tilbake til racingfinish. Men det lar seg gjøre.
MYE Å HENTE: Slik skal det ikke se ut. Kjølens akterkant er ujevn og ru. Det fremmer ikke båtens prestasjoner gjennom vannet.
OPPHENGT: Dette er Ferskaugs ferskeste «kreasjon». Bavariakjølen så ? tiltross for at den var ny ? ifølge Ferskaug ikke ut.

Går det så det piper?

Mange bruker tusenvis av kroner fra vannlinjen og oppover - mens det største forbedringspotensialet kanskje er under.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER