Gjør båten klar for sesongen
Påsken er gjerne starten på båtpussen for sesongen. Her er noen tips.
Bunnstoffing og polering er for mange vårens store utfordring, men det er flere gjøremål som bør settes på arbeidslisten før sesongen drar i gang.
Om båten står på land, er det fornuftig å også ta en teknisk sjekk som ikke lar seg gjøre når båten er i vannet. Nå er det fremdeles tid å utbedre båten. Når sommeren nærmer seg, kan det være utfordrende å få profesjonell hjelp.
Se etter korroderinger
Båtens skroggjennomføringer er et svakt punkt. Disse er som regel produsert i messing av ulik kvalitet. CE-merkingen krever at slike skal holde i fem år, men strømproblemer på brygga kan gjøre at de tæres enda raskere.
Tæring på messing er vanskelig å oppdage. Overflaten ser bra ut, men metallet blir sprøtt. Hele vanninntaket kan brekke av når du stenger eller åpner kranen. Ved å skrape på overflaten av metallet, vil overflaten der du skrapet få et rødskjær om korroderingen har startet.
Å bytte gjennomføringer er ikke så krevende. Du bør vurdere å bytte til gjennomføringer i kompositt. Disse tar litt mer plass, men har en langt bedre holdbarhet.
Sjekk også rorstammen. Denne er gjerne produsert i aluminium. Mange er ikke klar over faren ved å male aluminiumsdeler med bunnstoff som inneholder kobber. Det setter i gang en tæringsprosess som kan være uheldig, men det skal mye til at tæringen blir så kraftig at rorstammen får svekkelser.
Sjekk riggen
Om masten ligger på land, så bør den også på sjekket. Står båten på land med masten oppe, så vent med sjekket til båten er på vannet.
Se om alle kordelene i vaieren er intakte. Sjekk alle innfestninger og se om popnaglene er der de skal. Sjekk også ekstra nøye ved terminalene. Der vaieren går inn i et metallstykke. Sjekk også at wiren ikke har fått bøyningsskade.
Et svakt punkt er rulleforstaget i toppen.
Sjekk også seilene. At alle sømmene er slik de skal være. Seilet blir gjerne slitt der det ligger an mot masten. Lever seilet til seilmaker, før skaden blir omfattende.
Sjekk motoren
De fleste tar motorservice om høsten, men er ikke det gjort, så gjør det før sesongen starter. Dieseldyr er et fenomen som gjerne skaper problemer på starten av sesongen. Dieseldyr er alger som lever i tanken i laget mellom diesel og vann. Vann i tanken kan komme inn via kondens. Sjekk tanken og dieselfiltere. Dieseldyr vil være som grums.
Du bør selvfølgelig også peile oljen, og sjekke nivået på kjølevæsken.
Farlig gass
Gass er den mest brukte metoden å varme opp mat i en båt. Vanligvis brukes det et kobberrør mellom gassflasken ute og komfyren i båten. Dette kobberrøret har lang holdbarhet, men kan bli skadet, eller korrodere. Slangen mellom gassflasken og kobberrøret, eller inn til komfyren har maksimalt fem års levetid, eksperter mener den bør byttes annet hvert år. Det er solen som er slangens verste fiende, så slike slanger har en kortere holdbarhet for grillen på terrassen, enn under dekk i båten. Du finner produksjonsåret på slangen.
Lag en sikkerhetsplan
Når du først sjekker båtens sikkerhetssystemer, så se også på datostemplingen på brannslukningsapparatet. Det er smart å lage en tegning som viser hvor båtens sikkerhetsutstyr er plassert, som slukningsapparater, branntepper, hovedstrømsbryter, skroggjennomføringer, nødraketter, og hva du ellers har av utstyr i båten.
Ved skroggjennomføringene er det smart å tape fast koniske plugger tilpasset gjennomføringens dimensjon.
Før sesongen, sjekk også redningsvesten.
Vask skrog og dekk
Med moderne vaskemidler holder det med en bøtte vann eller to for å vaske båten. Bruk en sprayfalske med korrekt blanding å spray på vaskemiddelet, og tør av med en mikrofiberklut. Ha godt med kluter, slik at den du bruker er fri for møkk.
Unngå høytrykkspyler. Vannstrålen skader treverk, og kan ødelegge pakninger og fuger. Det kan gjøre at lekkasjer kan oppstå.
Les bruksanvisning
Polering er en del av vårpussen, selv om du egentlig burde ha gjort jobben i høst. Det finnes en rekke ulike produkter, men få gir en varig glans. Les bruksanvisningen på produktet du bruker, og bruk det slik det er laget for å bli brukt. En del sterke stoffer kan skade båten på sikt om de ikke brukes riktig.
Bruk en skikkelig poleringsmaskin med saueskinnsull. Dropp pussegarn, og bruk heller en fin mikrofiberklut til tørk.
Full spenning
Sjekk også batteriet, og lad det opp. Har batteriet stått tomt, har effekten blitt kraftig redusert. Vurder da å bytte det med nytt. Litium-batterier har falt i pris. Selv om det fremdeles er dyrt, løser det mange problemer.
Sjekk at lanterner virker. Sjekk VHFen, og har du ikke oppdatert kartene på plotteren på en stud, så gjør det også før sommeren. Ferske kart gir økt sikkerhet.