IOD Princess tilbake
Prinsessen som nektet å dø
IOD Prinsess klassen-gjenoppstått og NM klar. Minst 15 båter er ventet i Tønsberg i August.
Mer enn 60 år etter at den lille IODen ble lansert i 1962 har klasseklubben mobilisert og venter minst 15 båter til start når klassen for første gang på ti år stiller i et eget norgesmesterskap.
– Klasseklubben lå bokstavlig talt med brukket rygg for noen år siden, men takket være målrettet arbeid, mye økonomisk støtte fra lokale stiftelser og Tønsberg seilforening, har vi nå over 15 båter på rekke og rad på bryggen på Fjærholmen, forteller Thorvald Grung Moe i Princessklubben.
Etter å ha vært nede i en bølgedal, er klassen nå gjenoppstått med mange båter på rekke og rad ved bryggen på Fjærholmen. Ivrige ildsjeler har jobbet iherdig mot dette målet, og takket være god bistand fra lokale stiftelser og Tønsberg Seilforening har man rehabilitert fem båter og fått nye eiere og mannskap til flere båter, herunder en ren jentebåt.
Klassisk skjønnhet
IOD Princess er en 3-manns kjølbåt med storseil, fokk og spinnaker. Den er 8 m lang og 2 m bred, og veier 1450 kilo, hvorav 850 sitter i blykjølen. Skroget er kravellbygget i Oregon Pine etter lestebåtprinsippet; det vil si at den ble bygget over en mal opp ned, slik at alle skrogene skulle bli identiske. IOD Princess er ikke bare flott å se på, den er også lettseilt og rask. Selv om den virker enkel, er den en utfordrende regattabåt. Den har brøkdelsrigg med rettvinklete salingshorn, strutstag og undervant som peker svakt akterover. Akterstaget blir derved viktig ved trimming av mast og forstag.
Kjente seilere i spissen
Da klassen i sin tid ble lansert var det med kjente regattaseilere som Halvor Ditlev-Simonsen, Frederik Horn og Jan Erik Dyvi som drivkrefter og i perioden fra 1962 til 1968 ble det bygget noe over 40 båter, flere av dem for svensk regning. Konstruktør var Henrik Aas, sønn av den legendariske Bjarne Aas som blant annet hadde tegnet IODen etter amerikansk initiativ i 1936. Nå så man behov for en lillesøster og ved Aas´ verft Isegran i Fredrikstad satte man igang produksjon.
Subsidierte priser
Men mens det fremedeles er aktivitet i IOD klassen, ikke minst i USA og på Bermuda, har det gått tilbake med Princessen som aldri slo rot i utlandet med unntak av i Sverige. Takket være Jørgen Jahre i Sandefjord var det i en periode en flåte her da Jahre kjøpte et antall båter, blant annet fra Sverige, og solgte dem videre til sterkt subsidierte priser. Det ble lagt klare begrensninger på prisnivået for fremtidige omsetninger og fremdeles omsettes disse båtene til relativt lave priser.
Havnet i Sandefjord og Tønsberg
På det meste var det godt over 25 aktive båter i sving, jevnt fordelt mellom Sandefjord og Tønsberg, men etter hvert døde også interessen i Sandefjord og hele klassen forflyttet seg til Tønsberg. Her har det vært aktivitet i alle år, men inntil klassekubben og Tønsberg Seilforening nylig mobiliserte har aktivitetsnivået vært labert.
17 aktive båter
– NM i august for første gang på over ti år. Klasseklubben er også i prosess med å re-registreres i NSF, forteller Thorvald Grung Moe.
De fleste båtene er nå samlet på Fjærholmen ved Tønsberg. 17 båter er på vannet og fire under oppussing. Og i år vil minst 15 båter stille til start i det første NM på mange år. Klasseklubben blir også re-etablert i NSF og ønsker alle nye seilere velkommen, enten til den faste onsdagsregattaen eller kanskje bare til NM.
Ta kontakt ned klasseklubben
.