Test: SwedeStar 370, Pronavia 38 og C&C 115
Tre raske 37-fotere
Båter i 37-38 fots klassen har i de siste årene vært den mest populære størrelsen. Her får du en oversikt over hva som finnes på markedet av dem som setter seilegenskapene høyt. Vi har testet to nye svenske mot en amerikansk utfordrer.
I 2006-2007 var salget av seilbåter høyt, og interessen for regattaseiling stor. Elan, X-Yachts, Arcona og Grand Soleil var godt etablert. Så kom en utfordrer fra USA og to fra Sverige. Av disse var det SwedeStar 370 som klarte seg best, en modell som ble svært populær her hjemme. SwedeStar 370 ble etter vert en del av Najad, men før det så lanserte de også en storesøster på 41-fot. Verdien for slike båter har holdt seg godt, men bruktprisen ar avhengig av vedlikehold.
Testen ble publisert over syv sider i Seilas 4-2007 med en fellestekst som du finner her, samt to sider for hver båt, tester vi publiserer som enkeltsaker i tiden fremover.
Svensk båtindustri er i en omstillingsperiode. Nye verft og modeller dukker opp. Lidköpings Båtsnickeri har lenge laget båter, men ikke egne modeller. Nå satser de på egen modellrekke hvor SwedeStar 370 er deres første båt. SwedeStar 370 er en svært vellykket turseiler med fokus på gode seilegenskaper og enkel håndtering.
Pronavia er et nytt verft som også lanserer modeller på løpende bånd. I dag har de en 38 og 46-foter, mens 41-foteren kommer til sommeren. Pronavoa 38 har samme LYS-tall som SwedeStar, men er mer rettet mot regatta. Cockpiten er bredere og mer åpen, noe som gjør det enklere for et fult mannskap å jobbe.
C&C 115 er klassens råeste båt. Den er bygget som en kostbar regattabåt og er betydelig lettere enn sine konkurenter. Båten har også kullfibermast som standard.
Litt for små
Mange båtkjøpere ønsker tre lugarer. Det går bra i denne størrelsen på turbåter, men de mer velseilende har større cockpiter og smalere forskip som stjeler plass. Båter i denne klassen er derfor mest vellykket i to-lugars versjon. De svenske båtene kan leveres i både to og trelugasversjoner. Begge har ofret plassen på badet samt stueplass for den ekstra køya. Pronavias store bredde gjør at denne er en av klassens mest velykkede trelugarsbåter.
Utstyr og pris
SwedeStar 370 gir mest for pengene. Båten er minst, men best utstyrt. Den har også den beste finishen. Prisen NOK 1.602.000 SEK/NOK 86.77 inkluderer en meget generøs utstyrspakke som seil, elektronikk, sprayhood og varmeapperat. Her er det bare å ta med seg eget seiltøy. Med samme valutakurs koster Pronavian NOK 1.340.000 uten seil. Med tilsvarende utstyr som er standard på SwedeStaren blir de to omtrent like dyre. C&C er svært konkurransedyktig gitt byggemetoder og karbonrigg som er standard. Men den amerikanske båten er litt dyrere enn svenskene, i hverfall med frakt. Pris basert på dagens dollarkurs på 6.11 gir en pris på NOK 1.400.000 inkl mva. Men uten seil og elektronikk levert verft i USA.
. | Pronavia | C&C115 | SwedeStar |
LOA | 11,50 m | 11.50 m | 11,30 m |
LVL | 10.40 m | 10.06 m | 10.00 m |
Bredde | 3,89 m | 3.63 m | 3,43 m |
Dypg | 2,30m | 2.03m | 1,85 m |
Storseil | 45,5 kvm | 37 kvm | 44 kvm |
Fokk | 40,9 kvm | 35 kvm | 28 kvm |
Vekt | 6850 kg | 5352 kg | 6100 kg |
Ballast | 2850 kg | 1905 kg | 2550 kg |
Vann | 231l | 265l | 260l |
Drivstoff | 80 l | 98 l | 120 l |
LYS | 1.31 | 1.35 | 1.31 |
Motor: | 39 hk | 28-hk | - |
Søker du tester på seilbåter, sjekk ut SEILamagsinets testguide.
.
.