Test fra arkivet: Sun Odyssey 36i, Sun Odyssey 39 DS og Sun Odyssey 42i
Elegante prisbomber
Jeanneau lanserer en rekke nye modeller om dagen, og Seilas har fått teste tre nyheter som hadde verdenslansering på Båter i sjøen. Disse tre båtene passer perfekt inn i det norske markedet både i størrelse og pris. En hemmelig produksjonsmetode har gjort disse franske seilbåtene til noen prisbomber
I 2006 var seilbåtmarkedet på topp, og Jeanneau lanserte en haug av nyheter. Verftet hadde hele tre verdensnyheter under Båter i Sjøen, tre nyheter som vi da alt hadde testet fra Drøbak. Båtene vi testet var Sun Odyssey 42i, Sun Odyssey 39 DA og Sun Odyssey 36i. Testen ble publisert over syv sider i Seilas 8-2006. I dag er disse båtene svært aktuelle på bruktmarkedet.
Testen ble publisert med en fire siders fellestekst om nyhetene, samt en side om hver enkelt modell. Vi vil publisere dette som fire saker i fire uker fremover. Her er fellessaken om båtene, mens mer detaljer om hver enkelt modell kommer i ukene fremover.
Jeanneau var tidligere den franske båtprodusenten som kunne sammeligne seg med de svenske. I motsetning til de andre franske som støpte mye av innredningen som en innerliner, bygde Jeanneau det meste fra grunnen opp i tre. Det har gjort at Jeanneau har et godt rykte, og verftet har hele tiden valgt elegante løsninger som har falt i smak her hjemme.
I de senere årene har Jeanneau hatt to serier, Sun Odyssey og Sun Fast, den siste en regattaversjon av samme skroget pluss en dekkshusutgave av noen av modellene. Nå er Sun Fast konseptet droppet, og verftet har valgt å satse på et «Performance» konsept for dem som ønsker litt bedre seilegenskaper. Dekkshus utgavene finnes nå fra 39 foteren og oppover.
Komplett serie
Jeanneau har hele tiden lansert nye modeller men fant dagens stil for noen år siden da de lanserte Sun Odyssey 54 DS og Sun Odyssey 49. Design var i fokus, og Jeanneau var først ute med å designe en båt med et lavt dekkshus som ikke gjør at båten ser ut som en motorseiler. Jeanneau har hatt dekkshusløsninger en del år, og mens tidligere utgjorde de kun 10% av de solgte båtene forventer Peter Heitmann at deres nye dekkshusbåter vil ta nesten 50% av markedet på de modellene hvor du kan velge utgave. Til nå er 39foteren den minste med dekkshus, og Heitman regner ikke med at Jeanneau vil lansere mindre utgaver med denne løsningen.
– Vi har aldri hatt en så komplett serie forteller Peter Heitman til Seilas, og sier videre at de forventer et rekordstort salg.
–På fire år har vi solgt omtrent 100 Sun Odyssey 35, men den nye 36 foteren er både billigere og bedre utstyrt. Den vil det bli mange av på fjorden, mener Heitman.
Hemmelig produksjon
Verftets lave priser henger sammen med en mer effektiv produksjon. Nå er det vi som produserer på den mest rasjonelle måten, sier Heitman til Seilas.
– Vi ligger et hakk foran konkurrentene våre og derfor får ikke engang jeg se produksjonshemmelighetene utdyper Heitman.
– Men noe vet jeg. Skroget og noen av detaljene er injeksjonsstøpt. Det betyr at glassfiberen blir lagt opp tørt mellom to former hvor polyesteren blir sugd inn i støpen ved hjelp av vakuum. Det er en
enklere produksjonsmetode for arbeiderne og kvaliteten blir bedre. Vi sparer vekt også, hele 300 kilo på 36 foteren bare på dekket. Ien i modellbetegnelsen forteller at båten er laget ved hjelp av injeksjonstøp.
Jeanneau har valgt å fuge fast hovedskottet til dekket. Det har Bavaria gått bort fra og fester skottet med et laminat. Det gjør båten sterkere og stivere.
Miljøvennelige båter
Injeksjonstøp er ikke bare til glede for båtkjøperen. Det er også til glede for de som produserer båtene som slipper å puste inn farlige styrengasser. Men også regnskogselskere vil like Jeanneau. Verftet som tynget ned innredningen i teak bruker mer og mer laminat. Faktisk ble Jeanneau lovpriset av Regnskogsfondet under Båter i sjøen i 2005 for fremtidsrettet bruk av materialer. Verftet har ikke akkurat skrytt av at mye av treverket under dekk er etterligning, men det er det, og det gjør at du kan kjøpe båten til en hyggelig penge.
Også dyrevernerne kan glede seg. Salongen ser lekker ut, men er av hvit sky, ikke skinn. Men du kan velge en lang rekke stoffer.
.
Billigbåt
Jeanneau har klart å kutte kostnader uten at det syns på overflaten. Båten ser lekker ut, men detaljene avslører at verftet har vært veldig kostnadsbevisste. Salongbordet er enkelt. Her er det tradisjoelle flaskerommet kuttet vekk. De få skuffene som er igjen er laget av plast. Skjøtene mellom laminatplatene minner om IKEAgarderobeskap. Vi kunne se lys inn gjennom glassfiberskroget som lyste opp mellom en skjøt i forpiggen på 36-foteren. Riggen på de nye Jeanneaubåtene er levert fra Seldén. Det er gode saker det, de lager kanskje de beste rullemastene. Men også på riggen er noen kroner spart, og det på en smart måte. Overvantet er satt helt ut til ripa. En bred rigg er sterkere, og dermed kan verftet gå ned i dimensjoner, noe som både sparer penger og vekt. Ulempen er at du ikke kan ha større forseil enn en 110 prosent fokk.Denne løsningen er valgt på 39og 42foteren.
Salgsutløsende detaljer
Jeanneau har det som skal til for at hele familen vil åpne lommeboken. De vet hva de gjør de som designer disse båtene. Linjene er lekre. Hytta har fått en elegant vindusrekke som gir båten særpreg og stil. Badene er innbydene, byssa er fornuftig med en enorm isboks hvor du også kan putte frossenpizzaen i fryseren om du bretter den i to. Til og med mikrobølgeovn har de gjort plass til i 36foteren. Verftet har også gjort en god jobb med utformingen av stuerommene.
Seilegenskaper
Jeanneau båtene vi testet har alle et moderne skrog og en fornuftig rigg. Heldigvis har de gått vekk fra masteheadriggen på Sun Odysseymodellene og valgt en 8/9 rigg som enklere kan trimmes og er lettere å håndtere.
Dessverre har verftet droppet akterstagsstrammeren, det viktigset trimmemuligheten for å redusere krenging og for å holde balanse i båten. Uten akterstaget må storseilet reves tidligere.
Vi testet båtene i Drøbaksundet med vind opp mot åtte sekundmeter. Alle båtene var godt ballansert og enkle å håndtere. Jeanneau får nå seilene levert fra Quantum. Det er nok et stepp opp i kvalitet fremfor Elvstrømseilene fra Frankrike som båtene hadde tidligere. Quanumseilene var enkle, men hadde godkjent form. Vi slet litt med trimmen på fokka på 39foteren som burde ha hatt to vertikale spiler i akterliket. Standardbåtene levers med fast propell. Bytter du til foldepropell kan du hente en del fart.
Velger du performance-utgaven vil du få mylarseil som standard. Du får også dynemafall som strekker seg minimalt. Performance -utgaven har også en dypere kjøl som veier mindre noe som gir samme rettende moment for vekten ligger lavere. Disse båtene har også foldepropell.
Sun Odyssey er ingen regattabåter, men byr på godkjente seilegenskaper. Lang vannlinje vil gi høy toppfart når det blåser litt, og det brede skroget vil kunne gi surfemuligheter på slør og lens. En titt på resultatlisten fra Færdern viser få regatta-aktive eiere. Sun Fast 35 og 37 er det derimot mange av og den gamle 35-foteren har et LYS-tall på 1.22 og sloss mot Bavaria 38 og andre moderne turseilere i den størrelsen. Ingen av båtene har blykjøl. Det ville kunne økt seilegenskapene en del.
Alle båtene har løygang og storseilskjøte på hytta. Det er det markedet vil ha, men gjør at du må sette på autopiloten hver gang du skal justere seilene og resten av mannskapet er opptatt av andre gjøremål.
.
.
For motor
Alle båtene levers med Yanmar. Disse japanske motorene har et svært godt rykte. 50 hester i 42-foteren, 40 hester i 39, og 30 hester i 36-foteren er alle fornuftige størrelser og gir den ytelse og fart som båten fortjener. Støyisolasjonen er god, og vi merket ingen vibrasjoner selv om alle båtene er utstyrt med fast propell. Dette er en mer kostbar løsning enn seilbåtdrev, men franskmenn har tydeligvis lite til overs for drevløsningen som svenskene først kom opp med. Båtene er greie å manøvrere, også akterover.
Sun Odysssey | 36i | 39i | 39DS | 42i | 42 DS |
LOA: | 10,94 m | 11,86 m | 11,86 m | 12,85 m | 12,85 m |
Vannlinje: | 9,84 m | 10.71 m | 10.71 m | 11.60 m | 11.60 m |
Bredde: | 3,59 m | 3,88 m | 3,88 m | 4,13 m | 4,13 m |
Dypde | 1,94m | 2,0m | 2,0m | 2,13m | 2,13m |
Kjølvekt: | 1571 kg | 2280 kg | 2280 kg | 2553 kg | 2553 kg |
Vekt: | 5700 kg | 7330 kg | 7863 kg | 8410 kg | 8925 kg |
Seilareal: | 63,7 kvm | 70,5 kvm | 69,5 kvm | 81,5 kvm | 74,1 kvm |
Mastehøyde: | 16,35 m | 18,3 m | 18,3 m | 19 m | 19 m |
Vanntanker: | 355 liter | 355 liter | 355 liter | 355 liter | 355 liter |
Drivstoff: | 130 liter | 130 liter | 130 liter | 130 liter | 130 liter |
Motor: | 29hk | 40hk | 40hk | 54hk | 54hk |
Pris | 889000 | 1159000 | 1185000 | 1295000 | 1475000 |
Utstyrsliste
Prisen i annonsen er aldri det du ender opp med å betale. Rigging og transport kommer i tillegg, det gjør også en rekke utstyr som er nødvendig. Den billigste transportmuligheten er 15 200 til St Malo i Frankrike. Levert i Drøbak må du ut med 50 000 for 36 foteren. Sjøsetting, rigging og klargjøring kommer på 18 200 ekstra. De fleste leverandørene leverer båter med gunstige elektronikkpakker. Heitmann tilbyr en standard Raymarine tridata og vindmåler for 15 000, en pakke som er standard på Bavaria. Landstrøm er også standard på Bavaria, her koster det 16 000 ekstra, men da får du i tillegg en kraftigere lader enn det tyskerne leverer. Sprayhood er en nødvendighet i Norge. Det koster 13000.
Ønsker du økte seilegenskaper bør du gå for Performance utgaven. Den koster 75 000 ekstra. Da får du høyere rigg, dypere kjøl, bedre seil og løpende rigg.