![VRAK: Gamle båter er blitt et voksende problem langs kysten. Her et arkivbilde fra Moss.](https://image.seilmagasinet.no/578293.webp?imageId=578293&width=960&height=636&format=jpg)
Båtvrak til besvær. Flyttet til naturperle
Gamle båter blir et stadig større problem. I Bærum her to gamle seilbåter irritert mange i lengre tid.
I slutten av september i 2015 sank en eierløs fritidsbåt ved bryggen i Sandvika. Prisen for å heve og fjerne båten kom på 50.000 kroner, i følge Budstikka.
Kast din båt
Båtbransjen ønsker å innføre en panteordning for båt. Det kan hindre at det blir færre slike saker i tiden fremover.
Gjenvindingsstasjonene tar i mot båter. De går som restavfall og knuses. Mindre båter er ikke noe problem. Større båter er det verre med. På Isi i Bærum tar de i mot ca 10 båter i året med en maksimalstørrelse på 21 fot. Isa Gjenvinning i Bærum tar 1600 kr per tonn for leveranse til forbrenning.
![AVIS: Budstikka har fulgt noen slitne seilbåter fra gjesthavna i Sandvika til idyll i skjærgården.](https://image.seilmagasinet.no/578309.webp?imageId=578309&width=960&height=1018&format=jpg)
![DYRT: Det koster å fjerne vrak. Også transporten samt å bli kvitt søppelet blir raskt mange tusen kroner. I Leangbukta måtte Asker Marina ta regningen.](https://image.seilmagasinet.no/578300.webp?imageId=578300&width=960&height=642&format=jpg)
![FORLATT: En Alo 28 ble lagt igjen på brygga i Leangbukta for tre år siden. Den sank til slutt.](https://image.seilmagasinet.no/578316.webp?imageId=578316&width=960&height=642&format=jpg)